Lijndiktes InfraCAD

De NLCS vormt de basis voor alle programma’s in de InfraCAD Suite. In dit forum kunt u terecht voor vragen en antwoorden over de NLCS binnen de verschillende InfraCAD programma’s.

Moderators: Anton, Bram, Henk


Topic author
Bert Douma
Berichten: 2

Lijndiktes InfraCAD

Berichtdoor Bert Douma » ma 17 okt 2016, 10:43

Jaren lang gebruikte ik InfraCAD alleen voor het importeren van klic meldingen, maar de laatste tijd krijg ik met enige regelmaat het verzoek voor specifieke projecten of bij een specifieke opdrachtgevers om in NLCS lagen te tekenen.
Prima, dat kan met InfraCAD prachtig.
Het enige waar ik me groen en geel aan erger is dat de lijndiktes niet standaard in te stellen zijn op 'default'.
Traditioneel gezien wordt de dikte van een lijn in de afdruk gedefinieerd in de plotstyle, en is deze afhankelijk van de kleur waarin deze is getekend.
In InfraCAD zit je voor zover ik het kan zien altijd vast aan voorgedefinieerde lijndiktes, of je moet het voor ieder object handmatig aanpassen. Lastig.
Met name de objecten in de bestaande situatie worden erg dik weergegeven.
Bijvoorbeeld een persleiding wordt in de bestaande situatie 0.18mm dik getekend, in de nieuwe situatie 0.25mm. Aangezien de lijnen in dezelfde kleur (paars, 210) uit InfraCAD komen is dat verschil haast niet waar te nemen. Ik stel dan graag in dat de bestaande situatie grijs wordt, maar dan moet ik óók de lijndikte aanpassen. Voor elke laag.
In de ideale plotstyle wereld pas je de kleur aan en ben je klaar.
Ik zou graag willen dat je op z'n minst de keuze kreeg of je voorgedefinieerde lijndiktes wil gebruiken of niet.


Frank
Berichten: 68

Re: Lijndiktes InfraCAD

Berichtdoor Frank » ma 17 okt 2016, 11:00

Beste Bert,

Eén van de uitgangspunten van de NLCS is dat alle gegevens via de lageninstellingen worden geregeld.
Zie hiervoor de Formele beschrijving van de NLCS, hoofdstuk 3.1.e:
"Kleuren, lijnstijlen en –dikten moeten altijd in de lagenstructuur worden geregeld. Objecten hebben in beginsel geen eigen kleur, lijnstijl of lijndikte"

Dit is gekozen omdat de NLCS standaard ook toepasbaar moet zijn voor andere tekenapplicaties (anders dan AutoCAD) die geen gebruik maken van een plotstyle voor de aansturing/omzetting van een kleur naar een lijndikte.

De enige echte juiste methode om de diktes aan te passen is door in de Gebruiker bibliotheek van InfraCAD de dikte van een NLCS object (eventueel per status) te wijzigen. De werkwijze hiervoor is beschreven in de handleiding NLCS Objecten beheren


Topic author
Bert Douma
Berichten: 2

Re: Lijndiktes InfraCAD

Berichtdoor Bert Douma » ma 17 okt 2016, 11:48

Hoi Frank,

Bedankt voor je reactie, ik begrijp de achtergrond van het systeem. Het komt alleen de werkbaarheid binnen autocad/civil niet ten goede, en naast het uitvoeren van NLCS formele beschrijvingen zou dat ook een uitgangspunt moeten zijn.
Zoals gezegd zou het fijn zijn als je de keuze had om default lijndiktes te maken.
Desnoods met een 'restore NLCS' knop ernaast waarmee de standaard laagdiktes weer worden overgenomen.
Punt is dat lang niet iedereen bestanden gebruikt voor uitwisseling met andere platforms.
Mijn opdrachtgevers willen gewoon duidelijk leesbare tekeningen zodat de mannen buiten kunnen zien wat er gemaakt moet worden, en ik zoek naar de meest efficiënte manier om dat te realiseren.
Anyway, ik zou er mee geholpen zijn, en ik vermoed dat ik niet de enige ben, dus ik dacht laat ik het toch maar even als feedback meegeven ;)

Gebruikersavatar

ELucas
Berichten: 75

Re: Lijndiktes InfraCAD

Berichtdoor ELucas » ma 17 okt 2016, 12:31

Misschien een aanvulling op bovenstaande:
Het zou inderdaad erg handig zijn om een (schuif) knopje te hebben om al-dan-niet de laag-instellingen te gebruiken van NLCS óf laag-instellingen van de gebruiker, zodat kleur, lijndikte, lijntype e.d. niet overschreven worden.
Het gaat dan om layers die al in de tekening staan en die misschien door een andere partij aangeleverd is óf die door de gebruiker nét even anders geplot moeten worden.
Dit doen we toch al zo vaak met een Xref... bv bestaande situatie wordt bij heel veel projecten op grijs (kleur 253) gezet om de leesbaarheid en/of de aandacht te richten op het nieuwe ontwerp.

Dus een knop "Layers niet overschrijven" samen met een "Herstel layers" zou dat een fijne aanvulling zijn op InfraCAD.


Frank
Berichten: 68

Re: Lijndiktes InfraCAD

Berichtdoor Frank » ma 17 okt 2016, 13:31

Bert,

Dank voor je reactie en het is inderdaad altijd goed om feedback te geven. Ik begrijp ook zeker jouw wensen maar om zuiver conform NLCS te blijven, volgen we de NLCS formele beschrijving.

Eventuele werkwijze voor jouw probleem nu is om bijvoorbeeld de viewport override mogelijkheden te gebruiken binnen AutoCAD. Hierdoor heb je wel een print op de manier zoals je wilt maar blijft de tekening standaard NLCS.

Eventuele vragen, wensen of opmerkingen over de NLCS zijn overigens ook te melden via de NLCS beheerorganisatie, via [email protected].

  

NLCS workshop - Landmeter