Diverse vragen

De NLCS vormt de basis voor alle programma’s in de InfraCAD Suite. In dit forum kunt u terecht voor vragen en antwoorden over de NLCS binnen de verschillende InfraCAD programma’s.

Moderators: Anton, Bram, Henk


Topic author
Pascalstorck
Berichten: 19

Diverse vragen

Berichtdoor Pascalstorck » wo 18 nov 2015, 14:35

Beste,

Binnen onze organisatie zijn wij met een 6-koppige groep bezig met de implementatie van InfraCAD.

Tot op heden hebben wij een aantal vragen en verzoeken die wij jullie graag willen stellen.

1.
Bij het plaatsen van een DIMLEADER wordt de text movement op "Keep dim line with text" gezet. Bij het doorzetten (continue) van de maatvoering staat de text movement op "Move text, add leader".

2.
Het controlerapport is hoofdletter gevoelig. Alle (NLCS) laagnamen, die om wat voor reden dan ook niet meer in hoofdletters staan, vallen door de mand.

3.
In speciale gevallen maken wij gebruik van schalen groter dan 1:10.000. Denk hierbij aan planoverzichtskaarten. Is het mogelijk om extra schalen (grotere) toe te voegen?

4.
Het is mogelijk om (sub)object-namen aan te maken die bestaan uit speciale tekens, bijvoorbeeld een “/”. AutoCAD accepteert geen speciale tekens in laagnamen. Is het mogelijk om hetzelfde filter dat AutoCAD hanteert binnen de laagnamen toe te passen op het aanmaken van een (sub)object. Dit geeft problemen bij het tekeningen van een entity binnen in dit object.

5.
- Diverse arceringen zijn niet –SO, maar zouden dit in onze ogen wel moeten zijn. Het gaat hierbij vooral om de arceringen in dwarsprofiel bijvoorbeeld de verschillende grond-, funderings- en verhardingsarceringen.

6.
Is het mogelijk om onze eigen ‘ARROWHEAD’ als block toe te voegen in de dimstyle? Er is nu keuze uit een pijl, schrap, bol en een open bol. Graag zouden wij zien dat wij een eigen block kunnen toevoegen.

Ik zie jullie reactie graag tegemoet.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Pascal Storck


Henk
Berichten: 294

Re: Diverse vragen

Berichtdoor Henk » wo 18 nov 2015, 18:01

Beste Pascal,

Bedankt voor je vragenlijst. Fijn om te horen dat jullie druk doende zijn met het implementeren van InfraCAD. Ik zal je vragen één voor één beantwoorden en onderaan hier nog een toelichting op geven.

1.
De reden waarom kan ik je zo niet vertellen. Maar het is standaard AutoCAD functionaliteit, ook als InfraCAD niet aanwezig is.

2.
Dat is een goede constatering. Ik zal noteren dat de NLCS Controle en Herstel functie de laagnamen van NLCS objecten automatisch moet kunnen herstellen (= omzetten naar hoofdletters).

3.
Extra schalen kun je op de volgende wijze toevoegen: zie de TIP bij 3.3.1.2 Annotatieve schalen.

4.
Een goede suggestie. Ik zal noteren dat deze controle in de volgende versie wordt ingebouwd.

5.
Bij het uitbrengen van de volgende versie van InfraCAD zal ook een nieuwe NLCS bibliotheek beschikbaar worden gesteld. Hierin zal in de Extra bibliotheek van alle arceringen ook een -SO variant worden opgenomen.

6.
Ik zal deze wens noteren, maar kan nu nog niet zeggen of dit mogelijk is, en hoe ingrijpend dit voor de functionaliteit als geheel zal zijn.


Binnenkort (waarschijnlijk vlak voor Kerst) zal een nieuwe service release van InfraCAD verschijnen, met een bijgewerkte NLCS bibliotheek. Hierin zal ook migratiefunctionaliteit zijn opgenomen, voor het snel kunnen vertalen van (gewijzigde) Entities uit een tekening naar NLCS objecten in de Gebruiker bibliotheek.


Topic author
Pascalstorck
Berichten: 19

Re: Diverse vragen

Berichtdoor Pascalstorck » ma 04 jan 2016, 06:34

Henk schreef:Binnenkort (waarschijnlijk vlak voor Kerst) zal een nieuwe service release van InfraCAD verschijnen, met een bijgewerkte NLCS bibliotheek. Hierin zal ook migratiefunctionaliteit zijn opgenomen, voor het snel kunnen vertalen van (gewijzigde) Entities uit een tekening naar NLCS objecten in de Gebruiker bibliotheek.
Is er al een releasedatum vastgesteld? Vooralsnog geeft mijn InfraCAD aan dat mijn versie Up-to-date is.


Henk
Berichten: 294

Re: Diverse vragen

Berichtdoor Henk » ma 04 jan 2016, 09:19

Beste Pascal,

Het uitbrengen van de nieuwe versie zal worden afgestemd op het verschijnen van de nieuwe NLCS bibliotheek versie 4.1, die gepland staat voor eind januari. Een exacte datum kan ik nog niet geven.


Topic author
Pascalstorck
Berichten: 19

Re: Diverse vragen

Berichtdoor Pascalstorck » ma 11 jan 2016, 09:54

Beste,

Hieronder nog een aantal vervolg-vragen.

7.
Is het mogelijk om een symbool toe te voegen die zowel schaalbaar (SO) als doorsnede (D) is?
Het lijkt erop alsof dit niet mogelijk is, terwijl dit in mijn ogen wel zou moeten. Bijvoorbeeld het AS-symbool. Deze moet voor een profiel van 1:50 duidelijk kleiner (in model) zijn dan voor een profiel van 1:200.

8.
Graag zouden wij een eigen markeringssymbool toevoegen aan de maatvoering. Zou dit mogelijk kunnen worden in één van de volgende versies?

9.
Is het mogelijk om de koppeling van het lijntype tussen 'standaard' en 'doorsnede te verbreken. Het is namelijk ongelukkig dat deze hetzelfde zijn voor bijvoorbeeld riolering, geluidsscherm, hekwerk, ect. In vrijwel alle gevallen is het wenselijke dat het lijntype bij een doorsnede CONTINIOUS is i.p.v. gelijk aan het standaard-lijntype.


Henk
Berichten: 294

Re: Diverse vragen

Berichtdoor Henk » ma 11 jan 2016, 16:03

Beste Pascal,

Vooralsnog zijn deze drie laatste punten niet mogelijk (ik neem aan dat punt 6 en 8 dezelfde zijn).

Om dit allemaal mogelijk te maken zou de structuur van de officiële NLCS bibliotheek (/ database) op de schop moeten, en de richtlijnen moeten worden aangepast. Ik zal je wensen doorsturen naar de NLCS organisatie, eventueel kan je dit ook zelf doen via http://www.nlcs-gww.nl/contact/.


Topic author
Pascalstorck
Berichten: 19

Re: Diverse vragen

Berichtdoor Pascalstorck » di 12 jan 2016, 10:12

Beste Henk,

Inderdaad, vraag 8 is hetzelfde als vraag 6.

Wat betreft de vragen 7 en 9 vind ik de keuzes van de NLCS wat ongelukkig. In mijn ogen moeten er schaalbare doorsnede-symbolen zijn en moet het ook mogelijk zijn om een ander lijntype aan de doorsnedelijn te hangen.

10.
We liepen nog tegen een kleine bug aan in de toolbox bij het toevoegen van nieuwe symbolen. De tekstbox van "Vervangen door:" valt onder de tekst.


Henk
Berichten: 294

Re: Diverse vragen

Berichtdoor Henk » di 12 jan 2016, 10:28

Beste Pascal,

Wil je mij een PrintScreen sturen van het scherm waar je op doelt (ik neem aan het "Symbolen beheren" scherm)?. Dit mag je mailen naar [email protected].

Als deze tekst verspringt omdat de grootte van tekst in Windows is ingesteld op 125%, zet dan deze instelling terug op 100%.


Topic author
Pascalstorck
Berichten: 19

Re: Diverse vragen

Berichtdoor Pascalstorck » do 11 feb 2016, 09:12

Dat bleek inderdaad het probleem te verhelpen.

Binnen onze organisatie worden zowel "0" als "1" gebruikt voor PSLTSCALE. Vooral de groep die veel met markering bezig is heeft PSLTSCALE op "0" staan.

Ik lees in dit bericht dat "1" de geadviseerde waarde is voor PSLTSCALE, maar hoe ga je in dit geval om met markering?

Gezien de erg lange wegtracés is ARRAY niet altijd een goede uitkomst. Ook het aanpassen van de linetype scale binnen de objecteigenschappen is ook niet ideal, omdat dezelfde objecten voor meerdere schalen gebruikt worden.


Frank
Berichten: 68

Re: Diverse vragen

Berichtdoor Frank » do 11 feb 2016, 09:52

Beste Pascal,

Voor wegmarkeringen heb je inderdaad gelijk en zal de PSLTSCALE met een waarde 1 niet direct voor de juiste presentatie zorgen, met name wanneer er gewerkt wordt met verschillende (viewport)schalen. De array functie is dan de beste methode, zie hiervoor dit artikel.

Uiteraard kan er gewerkt worden met een PSLTSCALE met de waarde 0 voor de toepassing van wegmarkeringen maar dat zal invloed hebben op de presentatie van overige geometrie met toegepaste lijnstijlen.


Topic author
Pascalstorck
Berichten: 19

Re: Diverse vragen

Berichtdoor Pascalstorck » vr 12 feb 2016, 14:17

Beste Frank,

Bedankt voor je reactie.

Ik vroeg mij af of objecten binnen de hoofdgroep AL (ALGEMEEN) een status konden hebben. De Formele beschrijving NLCS versie 4_0 is er niet duidelijk in.

Zelf was ik in de veronderstelling dat dit niet mogelijk was. In principe komen objecten uit de hoofdgroep AL altijd met een status X in de tekening, maar wanneer je het kwastje gebruikt achter de status en een object selecteert uit de hoofdgroep AL verandert deze ook van status.

Hierdoor heb ik bijvoorbeeld de volgende lagen in de tekening: "B-XX-AL-LEGENDA-G" en "V-XX-AL-BLADVERWIJZING_BLAD-G". Volgens mij moet dit niet mogelijk zijn of wél?

Groeten,
Pascal


Henk
Berichten: 294

Re: Diverse vragen

Berichtdoor Henk » vr 12 feb 2016, 14:53

Beste Pascal,

Als ik de knop "Status bijwerken" test moet ik je hierin gelijk geven: in InfraCAD 6.0 wordt (alleen bij deze knop) de status van een ALgemeen object aangepast, terwijl dit niet mogelijk zou moeten zijn.

Hoewel we dit nog niet hadden geconstateerd was het bijzonder genoeg inmiddels al wel gecorrigeerd in versie InfraCAD 6.1. Deze zal binnenkort verschijnen, in combinatie met de nieuwe NLCS 4.1.

Gebruikersavatar

ELucas
Berichten: 75

Re: Diverse vragen

Berichtdoor ELucas » vr 12 feb 2016, 15:15

Beste Henk,

We willen natuurlijk geen druk uitoefenen :mrgreen: maar we zijn wel héééééél nieuwsgierig naar de nieuwe versie...
Henk schreef:Beste Pascal,

Het uitbrengen van de nieuwe versie zal worden afgestemd op het verschijnen van de nieuwe NLCS bibliotheek versie 4.1, die gepland staat voor eind januari. Een exacte datum kan ik nog niet geven.
Pascalstorck schreef:
Henk schreef:Binnenkort (waarschijnlijk vlak voor Kerst) zal een nieuwe service release van InfraCAD verschijnen, met een bijgewerkte NLCS bibliotheek. Hierin zal ook migratiefunctionaliteit zijn opgenomen, voor het snel kunnen vertalen van (gewijzigde) Entities uit een tekening naar NLCS objecten in de Gebruiker bibliotheek.
Is er al een releasedatum vastgesteld? Vooralsnog geeft mijn InfraCAD aan dat mijn versie Up-to-date is.


Frank
Berichten: 68

Re: Diverse vragen

Berichtdoor Frank » ma 15 feb 2016, 11:27

Beste ELucas,

Momenteel wachten we op de definitieve afronding van de NLCS 4.1. Het heeft iets meer tijd gekost dan in eerste instantie verwacht.
Zodra deze versie beschikbaar is zal ook de nieuwe versie van InfraCAD beschikbaar komen.

Via de website en via InfraCAD zelf zal de nieuwe versie worden aangekondigd.
Nog heel even afwachten dus :)


Topic author
Pascalstorck
Berichten: 19

Re: Diverse vragen

Berichtdoor Pascalstorck » wo 01 jun 2016, 06:14

Dag Frank,

Sinds april 2016 is de NLCS-database versie 4.1 beschikbaar. Heb je enig idee wanneer we een nieuwe release (6.1) van InfraCAD kunnen verwachten?

Groeten,
Pascal


Henk
Berichten: 294

Re: Diverse vragen

Berichtdoor Henk » wo 08 jun 2016, 09:50

InfraCAD 6.1 samen met de nieuwe NLCS bibliotheek zal vandaag (8 juni 2016) beschikbaar worden gesteld.

Zet na het upgraden van InfraCAD en het installeren van de bibliotheek bij de Instellingen (tabblad "NLCS") de versie op 4.1, om optimaal van alle nieuwe en verbeterde functionaliteit gebruik te kunnen maken.


Topic author
Pascalstorck
Berichten: 19

Re: Diverse vragen

Berichtdoor Pascalstorck » wo 19 okt 2016, 20:54

Even een algemene vraag: Is het voor de afwikkeling van de vragen handiger dat ik telkens een nieuw topic open of de vragen in dit topic plaats?

Hoe dan ook, volgens mij gaat er iets niet goed bij het plaatsen van het symbol: SRI-PUTDESKELHOOGTE-SO.

In het preview vakje staat deze bij het HWA subobject in z'n geheel weergegeven als blauw. Het zelfde geldt bij VWA, maar dan oranje, etc...

Bij het plaatsen wordt de 'pijl' echter weergegeven in zwart. Deze lijnen/arcering staan in het blog in de laag: N-RI-PUTDEKSELHOOGTE-S, terwijl de tekst (attribute) wel gewoon in laag 0 staat.

Dit lijkt me niet correct om meerdere redenen:
1. Laagnaam heeft geen discipline.
2. Preview komt nu niet overeen met het blok.
3. De objecten in dit blok zouden allemaal in laag 0 moeten staan. Ik geloof dat dit eerder ook het geval was.

Ik zie jullie reactie graag verschijnen


Henk
Berichten: 294

Re: Diverse vragen

Berichtdoor Henk » wo 19 okt 2016, 23:02

Beste Pascal,

Je bent vrij om je vragen te plaatsen waar je maar wilt :). Dat mag hier onderaan, maar het mag als het om een specifiek onderwerp gaat ook best als nieuw topic, bijvoorbeeld zoals je onlangs "Plaatsen coördinaten" hebt gepost.

Je hebt gelijk wat betreft de inhoud van dat Block. Het beste kun je hierover een melding doen bij de NLCS organisatie, via [email protected]; hoewel wij hier al veel in corrigeren zijn zij hoofdverantwoordelijke voor de inhoud van de NLCS bibliotheek.

  

NLCS workshop - Landmeter