units en -dwgunits

De NLCS vormt de basis voor alle programma’s in de InfraCAD Suite. In dit forum kunt u terecht voor vragen en antwoorden over de NLCS binnen de verschillende InfraCAD programma’s.

Moderators: Anton, Bram, Henk


Topic author
mxhans
Berichten: 19

units en -dwgunits

Berichtdoor mxhans » di 27 okt 2015, 10:01

Bij een tekening in meters staan de units natuurlijk op meters ingesteld. Ook bij het commando "-dwgunits" dient het op meters te staan.
Als ik echter met InfraCAD een symbool plaats, is de instelling voor "-dwgunits" veranderd naar millimeters en moet ik dit steeds weer corrigeren.
Hopelijk wordt dit in de volgende release opgelost.


Frank
Berichten: 68

Re: units en -dwgunits

Berichtdoor Frank » di 27 okt 2015, 16:48

Beste mxhans,

Wanneer de NLCS module van InfraCAD wordt gebruikt dan worden de AutoCAD-eenheden (units) aangestuurd vanuit de instellingen van InfraCAD.
Binnen jouw omgeving betekent dit dat deze is ingesteld op de discipline 'Constructief'. Met deze instelling wordt inderdaad bepaald dat er gewerkt wordt in millimeters.

Vanuit de NLCS zijn standaard 3 disciplines beschikbaar met de specifieke eenheden-instellingen. Zie voor uitgebreide informatie hierover hoofdstuk 3.3.1.1 van de handleiding.

Via de instellingen van InfraCAD kan deze instelling op het tabblad NLCS worden gewijzigd. In jouw situatie zal je de discipline 'Infrastructuur' moeten kiezen voor het werken in meters.


Topic author
mxhans
Berichten: 19

Re: units en -dwgunits

Berichtdoor mxhans » do 29 okt 2015, 07:37

Beste Frank,
als ik in meters werk, dan zet ik InfraCAD natuurlijk ook in meters (infrastructuur).
Echter blijft het dan toch een probleem dat InfraCAD na een 'insert' commando de waarde als ingesteld bij "-dwgunits" veranderd naar millimeters.
-dwgunits vóór een insert:
Command: -dwgunits
Drawing units:
1. Inches
2. Feet
3. Millimeters
4. Centimeters
5. Decimeters
6. Meters
Unit for length <6>:
Drawing unit display formats:
1. Scientific
2. Decimal
Linear display format <2>:
Linear display precision <3>:
Scale objects from other drawings upon insert? [Yes/No] <Yes>:
Match INSUNITS to drawing units? [Yes/No] <Yes>:

Echter na een 'insert' commando met InfraCAD aan:
Command: -dwgunits
Drawing units:
1. Inches
2. Feet
3. Millimeters
4. Centimeters
5. Decimeters
6. Meters
Unit for length <3>: <-DIT IS FOUT!!
Drawing unit display formats:
1. Scientific
2. Decimal
Linear display format <2>:
Linear display precision <3>:
Scale objects from other drawings upon insert? [Yes/No] <Yes>:
Match INSUNITS to drawing units? [Yes/No] <Yes>:

De 'gewone' variabelen uit de 'units dialog box' blijven wél op meters staan:
insunits 6
insunitsdefsource 6
insunitsdeftarget 6

Ik kom er niet achter wát InfraCAD veranderd (registry?) Het is geen halszaak, maar ik vertel iedereen over het gemak waarmee een tekening van units omgezet kan worden d.m.v. het 'dwgunits' commando, maar dan moet de instelling wél goed staan.

met groet,
Hans Akkerman.


Topic author
mxhans
Berichten: 19

Re: units en -dwgunits

Berichtdoor mxhans » vr 04 dec 2015, 09:55

Het commando "ICDinsertSymbool" uit het InfraCAD menu veroorzaakt dit probleem.
Ondanks dat ik alles in meters heb gezet wordt na gebruik van het commando "ICDinsertSymbool" de units van "-dwgunits" op millimeters gezet.

Wat kan ik hieraan doen?


Henk
Berichten: 294

Re: units en -dwgunits

Berichtdoor Henk » vr 04 dec 2015, 10:08

Eind deze maand zal een nieuwe versie van InfraCAD verschijnen (6.1), die zowel de UNITS als de -DWGUNITS volledig zal afstemmen op de ingestelde "Eenheden" (bijvoorbeeld "Infrastructuur").

Mogelijke schaalproblemen bij het invoegen van een Symbool zullen dan voorgoed tot het verleden behoren, ook als InfraCAD is "uitgeschakeld".

Deze "Eenheden" instelling kan dan indien gewenst ook gekoppeld worden aan de tekening: wanneer een tekening actief wordt zal in InfraCAD de bijbehorende "Eenheid" actief worden.

  

NLCS workshop - Landmeter