Problemen met OneDrive oplossen

In dit forum vindt u veel informatie over het installeren van InfraCAD software, het omgaan met licenties, stappenplannen voor upgraden etc. Het beste startpunt voor IT-gerelateerde zaken rondom de InfraCAD Suite.

Moderators: Anton, Bram, Henk


Topic author
Henk
Berichten: 294

Problemen met OneDrive oplossen

Berichtdoor Henk » di 15 nov 2022, 12:42

Wanneer u de NLCS-bibliotheek op een OneDrive locatie heeft geplaatst kunnen er binnen InfraCAD problemen ontstaan bij het tonen van de previews van Symbolen. De volgende foutmelding kan dan verschijnen:
Afbeelding
Oorzaak
De problemen ontstaan na een update van Windows 10 naar Windows 11. Windows heeft daarna moeite met het weergeven van previews van bestanden op OneDrive locaties, niet alleen bij DWG bestanden maar ook bij afbeeldingen, PDF bestanden etc. Omdat InfraCAD gebruik maakt van dit "preview-mechanisme" van Windows verschijnt deze foutmelding bij het tonen van Symbolen in de Symbolenbibliotheek. De bestanden worden dan nog door OneDrive geblokkeerd.

Oplossingen
De volgende stappen leiden meestal tot een oplossing. Test na elke stap even of het probleem verholpen is.

  1. Vink bij de instellingen van Microsoft OneDrive de optie “Ruimte besparen door alleen de bestanden te downloaden die u gebruikt” uit.
    Afbeelding
  2. Verwijder OneDrive volledig en installeer deze opnieuw.
  3. Zorg voor een schone installatie van Windows 11 (dus geen update van 10 naar 11).
Leiden deze stappen niet tot een oplossing?
Plaats dan de map van de Algemene Bibliotheek op een locatie die niet door OneDrive wordt gesynchroniseerd. Waar de Algemene Bibliotheek nu is opgeslagen kunt u terugvinden via InfraCAD > Instellingen > NLCS > Bibliotheken > Map Algemene Bibliotheek.

NLCS workshop - Landmeter