Lijndikte voor doorsnede en symbolen aanpassen

De NLCS vormt de basis voor alle programma’s in de InfraCAD Suite. In dit forum kunt u terecht voor vragen en antwoorden over de NLCS binnen de verschillende InfraCAD programma’s.

Moderators: Anton, Bram, Henk


Topic author
Reimer
Berichten: 6

Lijndikte voor doorsnede en symbolen aanpassen

Berichtdoor Reimer » ma 07 mar 2022, 14:07

Van een aantal objecten wil ik de lijndikte aanpassen omdat 0.50 veel te dik is. Dit gaat bijvoorbeeld om haaientand-symbolen die met een dikke rand slecht op tekening komen.
Ik zie binnen InfraCad (projectbibliotheek) geen optie om de lijndikte voor symbolen of voor geometrie in doorsnede aan te passen. Is hier wel een mogelijkheid toe?

Groeten,
Reimer.

Gebruikersavatar

ELucas
Berichten: 75

Re: Lijndikte voor doorsnede en symbolen aanpassen

Berichtdoor ELucas » ma 14 mar 2022, 10:58

In het algemeen vind ik dat de lijndiktes te dik zijn in de doorsnede waardoor veel detail wegvalt.
Mijn oplossing is van NLCS afwijken door de lineweight aan te passen.
Voor bestaand 0.18 ipv 0.25
Voor nieuw/tijdelijk/revisie 0.25 ipv 0.35 of dikker.
Ook de laag kleur pas ik vaak aan, bestaand vaak een grijstint.


Topic author
Reimer
Berichten: 6

Re: Lijndikte voor doorsnede en symbolen aanpassen

Berichtdoor Reimer » vr 18 mar 2022, 11:51

Het probleem voor mij is dat ik in InfraCad de lijndikte van symbool-lagen niet kan instellen. Deze lijkt vast op 0.25 te staan. Hetzelfde geldt voor geomtrie in doorsnede. Wanneer ik handmatig de lijndikte wijzig dan krijg ik met de NLCS-controle steeds meldingen dat dit niet klopt. Conform de NLCS-beschrijving mag je in lijndikte afwijken.
Ik hoop dat iemand mij kan vertellen of ik dit kan instellen in een projectbibliotheek.

Groeten,
Reimer.


Henk
Berichten: 294

Re: Lijndikte voor doorsnede en symbolen aanpassen

Berichtdoor Henk » ma 21 mar 2022, 09:55

Beste Reimer,

Voor Geometrie heb je binnen de NLCS nog wel invloed op de lijndikte in Doorsnede. Je kan met "Objecten beheren" bijvoorbeeld bij "Bestaand" de lijndikte dunner maken. Conform de NLCS is de lijndikte bij Doorsnede namelijk altijd 1 lijndikte groter dan de daar ingestelde waarde.

Maar inderdaad worden de symbolen altijd (conform de NLCS) met lijndikte 0.25 geplaatst.

De NLCS vermeld inderdaad dat je 1 lijndikte zou mogen afwijken. Wij zijn voornemens de "NLCS Controle" functionaliteit daarom aan te vullen met een optie (vinkje) waarmee het mogelijk wordt om meldingen waarbij dit van toepassing is niet te tonen.

  

NLCS workshop - Landmeter