schaal arcering

De NLCS vormt de basis voor alle programma’s in de InfraCAD Suite. In dit forum kunt u terecht voor vragen en antwoorden over de NLCS binnen de verschillende InfraCAD programma’s.

Moderators: Anton, Bram, Henk


Topic author
pedorie
Berichten: 9

schaal arcering

Berichtdoor pedorie » ma 29 nov 2021, 15:54

Het valt me op dat sommige arcering wel erg klein zijn qua schaal en daarom niet zichtbaar/leesbaar.
In het voorbeeld zie je in het rood de arcering zoals we die normaal gebruiken en rechts zie je SBS-dikformaat-keper-so (schaal 1), het is niet te lezen. Kan ik hiervan de schaal niet standaard op 2 zetten?
Aan de andere kant denk ik, ik ben toch niet de enige die hier tegen aan loopt?
de schaal van de tekening is 1:200.
In de bijlage tevens een schets van hoe het er uit ziet op de tekening en de verklaring, in de verklaring is het leesbaarder. (al is keperverband aangegeven als elleboogverband)
Bijlagen
Knipsel arcering NLCS+legenda.JPG
Knipsel arcering NLCS+legenda.JPG (73.97 KiB) 252 keer bekeken
Knipsel arcering NLCS.JPG
Knipsel arcering NLCS.JPG (143.16 KiB) 252 keer bekeken


Henk
Berichten: 294

Re: schaal arcering

Berichtdoor Henk » do 02 dec 2021, 09:50

Beste pedorie,

De schaal van de Arcering in de legenda kan op twee manieren worden weergegeven:

Afstemmen op regelhoogte legenda
De Arcering krijgt dan een schaal waarbij het patroon goed te zien is. Op dezelfde wijze als deze wordt weergegeven in de NLCS-module van InfraCAD.

Gelijk aan de grootte in de tekening
De schaal van de 1e arcering die in de 1e gevonden gekoppelde Viewport zichtbaar is wordt dan overgenomen. De weergave in de legenda is dan gelijk aan die in de tekening.

Probeer maar eens of één van deze instellingen het beste resultaat geeft, je kan deze instellen bij Grootte arceringen en symbolen


Topic author
pedorie
Berichten: 9

Re: schaal arcering

Berichtdoor pedorie » do 02 dec 2021, 11:23

Beste Henk,

misschien was mijn vraagstelling niet goed. Het gaat me niet zozeer om de arcering in de legenda, het gaat me om de arcering in de tekening:
Zoals je ziet zit er een duidelijk verschil tussen de 2 arceringen (donkerbruin is goed zichtbaar, lichtbruin is niet te zien (te klein)). Donderbruin is niet NLCS en lichtbruin wel, kan ik daarvan de schaal aanpassen zodat het standaard wel leesbaar is?
groet Peter

  

NLCS workshop - Landmeter