lijnen en symbolen niet leesbaar in afdruk

De NLCS vormt de basis voor alle programma’s in de InfraCAD Suite. In dit forum kunt u terecht voor vragen en antwoorden over de NLCS binnen de verschillende InfraCAD programma’s.

Moderators: Anton, Bram, Henk


Topic author
Dissl
Berichten: 33

lijnen en symbolen niet leesbaar in afdruk

Berichtdoor Dissl » ma 17 okt 2016, 10:02

Hallo,
ik heb een opruimtekening volgens de NLCS getekend. Ik merk alleen dat bij het plotten lijnen en symbolen niet leesbaar zijn. Symbolen zijn een dikke zwarte stip geworden en lijnen waar een verval-tekentje in zit, daarvan is het verval-tekentje niet te onderscheiden.

Heb ik bepaalde instellingen verkeerd staan? Ik teken annotatief, 1:200.

Groeten,
Dissl


Topic author
Dissl
Berichten: 33

Re: lijnen en symbolen niet leesbaar in afdruk

Berichtdoor Dissl » ma 17 okt 2016, 11:02

Ik ben zelf al een stap verder gekomen. Ik heb alles gekopieerd en geplakt in een nieuwe tekening met dezelfde instellingen. De symbolen zijn nog steeds onleesbaar, maar de lijnen worden daardoor wel leesbaar. Ik denk dat ik in mijn oorspronkelijke tekening de originele instellingen anders had staan (ipv annotatief had ik hem 1:200 staan) en dat ik die later heb aangepast naar annotatief en 1:200.

Maar dit heeft het probleem met de symbolen nog niet opgelost. En ik merk dat het niet alleen aan deze tekening ligt. In al mijn tekeningen zijn symbolen voor bijvoorbeeld gras en bosplantsoen onleesbaar.


Henk
Berichten: 294

Re: lijnen en symbolen niet leesbaar in afdruk

Berichtdoor Henk » ma 17 okt 2016, 12:57

Beste Dissl,

Binnen de NLCS (en dus ook bij het gebruik van InfraCAD) zijn er veel factoren die de schaal van een symbool kunnen bepalen: de getekende grootte van het symbool zelf, de SO toepassing (wel of niet verschaalbaar), M of MM instelling, actieve schaalinstelling in InfraCAD (bijv. 1:200 of Annotatief), actieve Eenheid-instelling (bijv. Constructief of Landmeetkunde).

Als het symbolen zijn die je zelf hebt gemaakt en toegevoegd kan de functie ICDOPTIMIZESYMBOLEN ook een rol spelen: heb je die voor een symbool nog niet gebruikt, dan kan bijvoorbeeld de eenheid in dat symbool (Unitless, Meters) afwijken van de kenmerken van dat Symbool (MM, SO etc.).

Ik kan zo niet beoordelen wat er precies mis is met de weergave van jouw symbolen. Wil je deze tekening met een toelichting mailen naar [email protected]?


Topic author
Dissl
Berichten: 33

Re: lijnen en symbolen niet leesbaar in afdruk

Berichtdoor Dissl » ma 17 okt 2016, 14:04

Beste Henk,
dank je voor je reactie. Ik heb zo juist een mailtje gestuurd.

Groeten,
Dissl


Henk
Berichten: 294

Re: lijnen en symbolen niet leesbaar in afdruk

Berichtdoor Henk » ma 17 okt 2016, 17:52

Beste Dissl,

Bedankt voor je mails met de tekeningen, het probleem is mij nu duidelijk.

Er zit inderdaad een verschil in grootte in de symbolen voor de weergave van oppervlakten (de "ovaalvormen"), zoals bijgevoegde afbeelding laat zien.
VerschillenInGrootte.png
VerschillenInGrootte.png (2.51 KiB) 10188 keer bekeken
SVH-BSS_DIKFORMAAT_HALFST-SO
SVH-GRASTEGEL_02-SO
SGR-BEPLANTING_SOORT_01-SO
SGR-WISSELBEPLANTING-SO

Tussen de getoonde symbolen zit een schaalverschil van ca. 2.75, Het verschil in toegepaste teksthoogten is 0.5 staat tot 1.8.

Ik heb geen idee waarom dit verschil in grootte zo is opgenomen in de NLCS bibliotheek en zal het melden aan de NLCS organisatie. Jij zou dat ook nog kunnen doen, via [email protected].

  

NLCS workshop - Landmeter