Background mask bij peilmaten

De NLCS vormt de basis voor alle programma’s in de InfraCAD Suite. In dit forum kunt u terecht voor vragen en antwoorden over de NLCS binnen de verschillende InfraCAD programma’s.

Moderators: Anton, Bram, Henk


Topic author
Dissl
Berichten: 33

Background mask bij peilmaten

Berichtdoor Dissl » wo 10 aug 2016, 09:00

is het ook mogelijk om een background mask te krijgen voor de tekst van de peilmaten?

Groeten,
Dissl


Henk
Berichten: 294

Re: Background mask bij peilmaten

Berichtdoor Henk » wo 10 aug 2016, 09:41

Beste Dissl,

Om een background mask bij een Attribute in een Block te krijgen kun je het volgende doen:
  • Open het bestand (de Peilmaat) in de Block Editor
  • Selecteer de Attribute definitie
  • Zet in het Properties scherm "Multiple Lines" op Yes
  • Dubbelklik nu op de Atrribute definitie
  • Druk in het "Edit Attribute Definition" scherm op de [...] knop
  • Druk rechts op de Options icon en kies in het menu voor "Background Mask..."
  • Vink "Use background mask" en "Use drawing background color" aan, zet de "Border offset factor:" op 1.
attribute_background_mask.png
attribute_background_mask.png (14.15 KiB) 40330 keer bekeken


Topic author
Dissl
Berichten: 33

Re: Background mask bij peilmaten

Berichtdoor Dissl » wo 10 aug 2016, 10:01

Hallo Henk,
ik had het inderdaad op die manier geprobeerd maar het werkte niet helemaal. Als ik die peilmaat (met background mask) dan in de tekening plaats (dmv de peilmaten-tool), moet ik voor elke peilmaat opnieuw de hoogte instellen, in plaats van dat hij dat zelf doet.


Henk
Berichten: 294

Re: Background mask bij peilmaten

Berichtdoor Henk » wo 10 aug 2016, 10:21

Het zou toch wel goed moeten werken. Heb je misschien de Tag ("...") van de Attribute gewijzigd, waardoor InfraCAD die niet meer herkend?

Bijgevoegd de Peilmaat die standaard door de functie wordt gebruikt (...H01...), maar dan voorzien van de background mask. Als je die in de \Peilmaten map zou vervangen door dit bestand werkt alles zoals het zou moeten.
.
Bijlagen
SAL-PEILMAAT_INFRACAD_H01-SOD.zip
(29.39 KiB) 1997 keer gedownload


Topic author
Dissl
Berichten: 33

Re: Background mask bij peilmaten

Berichtdoor Dissl » wo 10 aug 2016, 11:41

Het gaat toch nog niet helemaal goed. Ik heb nu in de Peilmaten map het bestand vervangen, en ook overruled in de NLCS bibliotheek.
De 'ref' tekst is inderdaad op een niet-printen laag geplaatst, die zie ik bij het afdrukken niet. Maar bij de andere peilmaat (H01) die nu een background mask zou moeten hebben, daar zie ik helemaal geen hoogtemaat staan. Als ik dubbelklik op de block dan zie ik in de window wel de juiste value verschijnen. Dus hij pakt hem wel. Maar ik zie hem niet.


Topic author
Dissl
Berichten: 33

Re: Background mask bij peilmaten

Berichtdoor Dissl » wo 10 aug 2016, 12:54

Ik ben inmiddels al wel een stap verder. Ik heb de tekst gevonden, alleen die staat op x,y coordinaat 0,0 en niet bij de rest van het block in de buurt.


Henk
Berichten: 294

Re: Background mask bij peilmaten

Berichtdoor Henk » wo 10 aug 2016, 13:19

Dit roept bij mij enkele vragen op die jou misschien helpen het probleem op te lossen:
  • Wordt de Attribute op (0,0) geplaatst tijdens het plaatsen van een Peilmaat met behulp van de Peilmaten functie?
  • Gebeurt dit alleen met het betreffende vervangen Referentiepunt symbool?
  • Is dit ook het geval als je het hierboven bijgevoegde symbool uitprobeert?
  • In een bestaande tekening, bij bestaande Peilmaten, in een nieuwe tekening, of allebei?


Topic author
Dissl
Berichten: 33

Re: Background mask bij peilmaten

Berichtdoor Dissl » wo 10 aug 2016, 14:21

In reactie op je vragen:
- De attribute wordt inderdaad op 0,0 geplaatst tijdens het plaatsen van een peilmaat mbv de tool. Als ik de peilmaat invoeg mbv het invoegen van een NLCS symbool, dan komt de tekst wel op de juist plek te staan (incl background mask).
- Het gebeurt met zowel het originele referentiesymbool als het nieuwe vervangen referentiesymbool.
- Het gebeurt met het symbool dat ik van jou heb ontvangen als wanneer ik het symbool zelf aanpas.
- Zowel in bestaande als in nieuwe tekeningen.


Henk
Berichten: 294

Re: Background mask bij peilmaten

Berichtdoor Henk » wo 10 aug 2016, 14:39

Wil je mij een tekening mailen waarin dit probleem zit, het liefst een nieuwe tekening met enkele Referentiepunten en Peilmaten. Stuur deze maar naar [email protected].

Welke AutoCAD versie en welke InfraCAD versie gebruik je? (zie het Info scherm, incl. build).


Topic author
Dissl
Berichten: 33

Re: Background mask bij peilmaten

Berichtdoor Dissl » wo 10 aug 2016, 15:22

Ik heb je zojuist de bestanden gestuurd. Ik hoop dat je er iets mee kunt!


Henk
Berichten: 294

Re: Background mask bij peilmaten

Berichtdoor Henk » wo 10 aug 2016, 16:27

Een definitieve oplossing heb ik niet, maar de oorzaak heb ik wel kunnen achterhalen.

Bij de originele Peilmaat symbolen zijn er geen problemen als een Peilmaat wordt geplaatst terwijl de NLCS schaal op "Annotatief" staat.

Zodra echter van de Attribute de eigenschap "Multiple lines" op True is gezet (en deze daarmee veranderd is van een Text in een MText) ontstaat het probleem.

Maar alleen als de schaal op "Annotief" staat: zodra je een vaste schaal kiest (bijv. 1:100) en een Referentiepunt of Peilmaat plaatst herstellen alle posities zich.

Voor deze situatie zou dit dus een workaround kunnen zijn; als daarna "Annotatief" weer actief wordt gezet en een Peilmaat wordt geplaatst worden alle geplaatste symbolen weer Annotative, terwijl de posities van de Attributes behouden blijven. Daarna kan het beste de COPY functie worden gebruikt om een Peilmaat te plaatsen.

Ik zal noteren dat voor een volgende versie van InfraCAD voor dit probleem naar een oplossing zal worden gezocht.


Topic author
Dissl
Berichten: 33

Re: Background mask bij peilmaten

Berichtdoor Dissl » do 11 aug 2016, 08:34

Dank je! Zo werkt het inderdaad wel. Ik hoop dat je een oplossing hiervoor kunt vinden in de volgende versie!

  

NLCS workshop - Landmeter