Calculeren vlakken

De NLCS vormt de basis voor alle programma’s in de InfraCAD Suite. In dit forum kunt u terecht voor vragen en antwoorden over de NLCS binnen de verschillende InfraCAD programma’s.

Moderators: Anton, Bram, Henk


Topic author
Jan-Willem Selen
Berichten: 14

Calculeren vlakken

Berichtdoor Jan-Willem Selen » vr 09 jan 2015, 11:15

De functie calculeren geeft de mogelijkheid om de oppervlakte, lengte en aantallen symbolen te genereren.
Oppervlakken kan ik alleen bij gesloten polylijnen van het zelfde soort bepalen
Of bij een volledig gevuld arceringspatroon.

Als ik een vlak van bijvoorbeeld betonstraatstenen heb die aan een zijde begrens wordt door een opsluitband, alles getekend met polylijnen, dan zal ik geen oppervlakte kunnen genereren.
Dit kan dan alleen als ik volledig arceer of een 2e lijn teken als BSS bij de opsluitband.

Mijn vraag is nu: Kan ik vlakken classificeren zodat ik geen dubbele lijnen hoef te tekenen of dat ik alles moet arceren.


Henk
Berichten: 294

Re: Calculeren vlakken

Berichtdoor Henk » vr 09 jan 2015, 14:21

Met de calculatiefunctie van InfraCAD is het alleen mogelijk oppervlakten te verzamelen van afzonderlijke AutoCAD entities. Dit zijn zoals je al aangeeft arceringen of gesloten polylijnen (gesloten getekend en/of met de eigenschap Closed = True).

Van een ruimte die is omsloten door meerdere entities kan met deze functie geen oppervlakte worden berekend, InfraCAD biedt daarvoor geen oplossing.

Je vraag lijkt een beetje een relatie te hebben met het IMGEO vraagstuk binnen de NLCS: hoe kan een door "losse" lijnen omsloten ruimte worden omgevormd tot een vlak die verwerkt kan worden in een GIS database (zie BIJLAGE 2 van de "Formele Beschrijving NLCS Versie 4.0"; deze kun je openen door in InfraCAD op het NLCS logo te klikken).

InfraCAD biedt mogelijkheden om een NLCS tekening voor te bereiden op GIS: een ruimte kan als vlak worden gemarkeerd door een "Vlakvormend" symbool te plaatsen en hier een FUNCTIE aan toe te kennen, zie 5.1.3.3 Arceringen en Symbolen tekenen. Voor het genereren van het vlak zelf zijn andere GIS-tools nodig.

  

NLCS workshop - Landmeter