aangepaste laageigenschappen resetten na opnieuw plaatsen

De NLCS vormt de basis voor alle programma’s in de InfraCAD Suite. In dit forum kunt u terecht voor vragen en antwoorden over de NLCS binnen de verschillende InfraCAD programma’s.

Moderators: Anton, Bram, Henk


Topic author
Storm
Berichten: 330

aangepaste laageigenschappen resetten na opnieuw plaatsen

Berichtdoor Storm » vr 12 dec 2014, 11:59

Hallo,

Ongetwijfeld zo bedoelde functionaliteit, maar soms is een zwarte lijn niet altijd even wenselijk (als de hele tekening al uit zwarte/grijze lijntjes bestaat).

In dit geval heb ik een K&L tracé lijn getekend, dit is vanuit de infracad nlcs tool een 'hidden' lijntype in de kleur zwart (bij nieuw).

Als ik deze echter in de layermanager een kleur meegeef zodat het in de tekening (in mijn geval) beter opvalt en ik teken vervolgens verder (en de 'KL >> TRACE' laag is actief in de NLCS toolbox) dan reset die alle laag eigenschappen weer en wordt de kleur weer zwart/wit.

Een 'probleem' waar ik nu pas tegenaan loop, dus het is geen enorme ramp.

Ik hoor graag wat het verhaal er achter is, en of dat wellicht mogelijk is om uit te schakelen (als de laag al aangemaakt is dat deze niet meer wordt overschreven vanuit de NLCS tool).

'oplossing' is de nlcs uitzetten met de schuifknop of geheel afsluiten, maar dat is inefficiënt :-P.


Frank
Berichten: 68

Re: aangepaste laageigenschappen resetten na opnieuw plaatse

Berichtdoor Frank » vr 12 dec 2014, 15:05

Storm,

InfraCAD heeft als basis altijd de NLCS database als bron. Dit betekent dat wanneer een NLCS object wordt geplaatst vanuit de InfraCAD NLCS Module er op dat moment wordt gekeken naar de instellingen van de database, en deze ook toepast in de tekening.

Wanneer de betreffende laag al reeds in de tekening aanwezig is, zal deze worden HERSTELD naar de juiste (database)instellingen. In jouw geval betekent dit dat de kleur weer terug wordt gezet naar de oorspronkelijke waarde.

Met andere woorden: Door het gebruik van InfraCAD wordt het ‘gestructureerd tekenen’ afgedwongen.

Nu is juist dit aan te passen in de Gebruiker of liever zelfs de Afdeling bibliotheek van de organisatie. Hierin kunnen afwijkende instellingen voor bijvoorbeeld kleur en lijntype worden opgenomen, zie NLCS Objecten beheren. Wanneer een wijziging is doorgevoerd zal deze altijd en voor iedereen binnen de organisatie (bij gebruik van de Afdeling Bibliotheek) met de gewenste weergave in de tekening worden toegepast.

De kracht hiervan is juist dat binnen de instellingen van InfraCAD, tabblad 'NLCS' geschakeld kan worden tussen de originele (NLCS) weergave en de persoonlijke (gewenste) weergave door het vinkje ‘Alleen NLCS bibliotheek actief’ te gebruiken in combinatie met de functie ‘Eigenschappen Herstellen’.

  

NLCS workshop - Landmeter