Coördinaten in foto's

De InfraCAD Suite biedt een schat aan functionaliteit. Valt uw vraag niet in één van bovengenoemde forums? Dan kunt u in dit forum terecht voor alle andere vragen en antwoorden.

Moderators: Anton, Bram, Henk


Topic author
Berend
Berichten: 2

Coördinaten in foto's

Berichtdoor Berend » di 14 aug 2012, 12:13

Misschien dat ik het over het hoofd zie maar bij het gebruik van geotagged foto's geeft infracad aan dat de foto's buiten het Rijksdriehoeksnet vallen. Nu zijn mijn foto's met gps coordinaten en die staan dan volgens mij in LatLong. Volgens mij kan ik bij de instellingen van Infracad niet aangeven welk coördinaatsysteem je wilt gebruiken. Mijn vraag is dan ook of je eerst al je foto's naar andere, RD dus, coördinaten moet omzetten of is er een mogelijkheid. Weet iemand een handige, snelle manier om dit dan te doen? Het meest handige is natuurlijk dat Infracad zelf e.e.a. omrekend of gebruik van de acad coordinaatsystemen.


Henk
Berichten: 294

Re: Coördinaten in foto's

Berichtdoor Henk » di 14 aug 2012, 14:42

Beste Berend,

De werkwijze van InfraCAD is als volgt: de LatLong coördinaten worden ingelezen uit de Exif data van de foto, en vervolgens omgezet naar RD. Als de resulterende coördinaat buiten de grenzen van de Rijksdriehoeksmeting valt wordt dit gemeld en wordt de foto niet in de tekening geplaatst.

En RD is inderdaad het enige coördinatenstelsel waar InfraCAD een fotolocatie naar kan omrekenen.


Topic author
Berend
Berichten: 2

Re: Coördinaten in foto's

Berichtdoor Berend » di 14 aug 2012, 15:37

Thnx.
Bij mij gaat er dus iets niet goed.
De exif info zal ik eens nalopen, weet iig dat het gewoon zou moeten werken.


Henk
Berichten: 294

Re: Coördinaten in foto's

Berichtdoor Henk » wo 15 aug 2012, 14:01

Waar heb je de foto's gemaakt?

Misschien heb je iets aan het gratis programma Geosetter, te downloaden vanaf de website http://www.geosetter.de. Je kunt er gemakkelijk mee bekijken of de foto geotag data en richting in zich heeft, en waar de locatie op kaart of satellietfoto is (binnen of buiten Nederland?).

Afbeelding

In de Wikipedia wordt in de volgende afbeelding de grenzen van het RD stelsel weergegeven:

Afbeelding

bron:http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijksdrieh ... B6rdinaten

  

NLCS workshop - Landmeter