Uitrollen NLCS 5.0 in Infracad basis bibliotheek

De NLCS vormt de basis voor alle programma’s in de InfraCAD Suite. In dit forum kunt u terecht voor vragen en antwoorden over de NLCS binnen de verschillende InfraCAD programma’s.

Moderators: Anton, Bram, Henk


Topic author
ronaldcaspers
Berichten: 11

Uitrollen NLCS 5.0 in Infracad basis bibliotheek

Berichtdoor ronaldcaspers » vr 11 nov 2022, 13:30

Wanneer mogen wij een update van de NLCS 4.2 verwachten nu de NLCS 5.0 al enige tijd uit is ?

Gebruikersavatar

ELucas
Berichten: 75

Re: Uitrollen NLCS 5.0 in Infracad basis bibliotheek

Berichtdoor ELucas » do 08 dec 2022, 11:34

De NLCS v5.0.1 is ook te downloaden... of het werkt in InfraCAD v7.x weet ik niet.
https://download.infracad.nl/holixa/
Wel werkt het met InfraCAD v8.x


Reimer
Berichten: 6

Re: Uitrollen NLCS 5.0 in Infracad basis bibliotheek

Berichtdoor Reimer » vr 16 dec 2022, 15:05

Deze week heb ik Infracad 8.0 geïnstalleerd met met de 5.0.1 bibliotheek. Deze bibliotheek blijkt ook in Infracad 7.x te werken.
Er vielen mij echter twee dingen direct op (of tegen).
De kleuren voor bijvoorbeeld de verhardingen zijn wel heel vervelend. Omdat deze per categorie gelijk zijn worden betontegels groen weergegeven en alle asfalt rood.
Het tweede punt is dat er geen onderscheid meer is in de markeringssymbolen voor bestand en nieuw. Ook de laagkleur is hetzelfde.

Ik las in de beschrijving dat dit bewust gedaan is en dat het geen probleem oplevert wanneer je maar met xrefs werkt en alles in zwart/wit plot. Toch vind ik dit een verslechtering voor het tekenwerk.

Groeten,
Reimer.

Gebruikersavatar

ELucas
Berichten: 75

Re: Uitrollen NLCS 5.0 in Infracad basis bibliotheek

Berichtdoor ELucas » ma 09 jan 2023, 10:50

Reimer schreef: vr 16 dec 2022, 15:05 ...
Ik las in de beschrijving dat dit bewust gedaan is en dat het geen probleem oplevert wanneer je maar met xrefs werkt en alles in zwart/wit plot. Toch vind ik dit een verslechtering voor het tekenwerk.
Niet alleen een verslechtering... het is tijdrovender geworden! voorlopig werken we dus nog door met NLCS v4 tot opdrachtgevers v5 gaan eisen.


Henk
Berichten: 294

Re: Uitrollen NLCS 5.0 in Infracad basis bibliotheek

Berichtdoor Henk » wo 11 jan 2023, 13:05

Er is inderdaad veel veranderd in de NLCS-bibliotheek 5.0 ten opzichte van 4.2.

Ik raad daarom aan om bij bestaande tekeningen die met v4.2 actief zijn gemaakt deze bibliotheek ook actief te houden. Anders kan je bij de functie "NLCS Controle en Herstel" veel afwijkingen verwachten (die overigens meestal wel direct automatisch hersteld kunnen worden).

Ben je het niet eens met de nieuwe kleurstellingen etc. in v5.0? Wij als Arkance Systems hebben daar niet direct invloed op, je kan overwegen om contact op te nemen met het digiGO BIM-Loket om dit te melden, zie: Handige links ten aanzien van de NLCS


Roel
Berichten: 17

Re: Uitrollen NLCS 5.0 in Infracad basis bibliotheek

Berichtdoor Roel » wo 26 apr 2023, 13:28

Onze basistekening en de daaraan gekoppelde bibliotheek is opgemaakt in de versie 4.2. Deze in nu met de invoering van versie 5.0 onbruikbaar. :cry:
Er is veel tijd ingezet om een en ander op te zetten, maar met de invoering van versie 5.0 is al dat werk (hopelijk niet) vergeefse moeite geweest.
Is er een eenvoudige manier om de basistekening en de bibliotheek om te zetten naar versie 5.0?

  

NLCS workshop - Landmeter