Lijntype bevat fout...

De NLCS vormt de basis voor alle programma’s in de InfraCAD Suite. In dit forum kunt u terecht voor vragen en antwoorden over de NLCS binnen de verschillende InfraCAD programma’s.

Moderators: Anton, Bram, Henk


Topic author
Storm
Berichten: 330

Lijntype bevat fout...

Berichtdoor Storm » wo 28 jan 2015, 13:34

Als ik een 'werkgrens' (KG >> WERKGRENS) wil gebruiken krijg ik een foutmelding dat;

'Linetype XX-WERKGRENS bevat een fout en kan niet worden geladen'

meld.

Nog niet gemerkt bij andere lijnen, maar in de vorige versie en bieb 3.2 werkte dit ook niet.

Zojuist geupdate naar 4.0 en de laatste versie van de tool en zelfde foutmelding. Ik werk onder Autocad 2014.

Waar gaat het mis of wat moet ik doen om het te fixen behalve zelf een andere lijnstijl te kiezen.


Henk
Berichten: 294

Re: Lijntype bevat fout...

Berichtdoor Henk » wo 28 jan 2015, 13:41

Beste Storm,

Mogelijk heb jij ook het probleem met de Nederlandse Country Kit binnen Civil 3D. Deze zorgt ervoor dat een verouderd (foutief) "NLCS.shx" bestand wordt geïnstalleerd, waardoor de melding optreedt.

Zie dit artikel hier op het forum.


edwin
Berichten: 16

Re: Lijntype bevat fout...

Berichtdoor edwin » wo 28 jan 2015, 13:43

het is waarschijnlijk niet de beste oplossing, maar als je in je "support file search path" (options) de verwijzing naar de map "...nlcslib\v4.0\nlcs\lijntypes" helemaal naar boven zet worden ze wel goed geladen.


Henk
Berichten: 294

Re: Lijntype bevat fout...

Berichtdoor Henk » wo 28 jan 2015, 13:56

Beste Edwin,

Het naar boven plaatsen van het pad is inderdaad maar een tijdelijke oplossing: zodra je met InfraCAD de versie van de NLCS bibliotheek gaat wisselen, of bijvoorbeeld "Alleen NLCS bibliotheek actief" aanvinkt, zal het programma alle paden voor InfraCAD opnieuw instellen en onder de paden van AutoCAD plaatsen.

Een permanente oplossing is het verwijderen van het foutieve "NLCS.shx" bestand.


Frank
Berichten: 68

Re: Lijntype bevat fout...

Berichtdoor Frank » do 29 jan 2015, 11:36

Ik zal bij Autodesk aangeven dat het (verouderde) lijntype bestand moet worden vervangen door de meest recente versie in de countrykit van Civil 3D. Vanaf de nieuwe versie (2016) zal het probleem dan niet meer voorkomen.


Topic author
Storm
Berichten: 330

Re: Lijntype bevat fout...

Berichtdoor Storm » vr 20 mar 2015, 11:05

Kreeg net een collega aan het bureau die hetzelfde kreeg met 'zaagsnede' (vh>verharding>asfalt>zaagsnede).

We werken echter in AutoCAD normaal, dus niet civil. Ook niet Civil as CAD.

We gaan nu even de nieuwe bieb downloaden in de hoop dat dat het probleem oplost.

Edit: Bieb 4.0.2 geupdate en de lijnen werken nog steeds niet.

Krijg nog steeds de melding 'Linetype VH-ZAAGSNEDE bevat een fout en kan niet worden geladen', evenals voor een werkgrens.

Tevens kan ik de verkeersborden niet vinden, al staan er wel DWG bestanden in de 4.0 bieb. Dus ze zijn er wel maar ik kan er niet naar zoeken. Of ik gebruik niet de juiste zoekterm.
En klikken door menu's is zo 1995...

Edit2:

En eerst lezen voordat we wat doen :). Ik heb het NLCS.shx bestand verwijderd uit de autocad 2015 map, maar dit helpt niet.

Ik gebruik 2014 (heb 2015 wel geïnstalleerd) en daar staat geen NLCS.shx bestand in de font map.

Onder 2015 kan ik de lijnen nu wel doen.

Dus, wat moet ik doen om het in 2014 ook aan de praat te krijgen?

Edit3:

Tijdelijke oplossing die ik nu gevonden heb is om bij de Options > Files bij de 'Support File Search Path'

C:\ProgramData\InfraCAD\NLCSLIB\v4.0\NLCS\Arceringen
C:\ProgramData\InfraCAD\NLCSLIB\v4.0\NLCS\Lijntypes

Bovenaan te zetten zodat daar als eerste de juiste bestanden uit worden geladen.


Henk
Berichten: 294

Re: Lijntype bevat fout...

Berichtdoor Henk » ma 23 mar 2015, 22:37

Hoi Storm,

Als het naar boven verplaatsen van de paden het probleem wel oplost is er blijkbaar toch nog een NLCS.shx of NLCS.lin die in de weg staat.

Verplaats de paden weer naar beneden en controleer daarna met (findfile "NLCS.shx") en (findfile "NLCS.lin") op de commandoregel of je toch nog versies tegenkomt die niet in de NLCSLIB locaties van InfraCAD staan. Verwijder deze bestanden dan alsnog.

Het naar boven verplaatsen van de paden is maar een tijdelijke oplossing: InfraCAD ververst de paden regelmatig (bijvoorbeeld na het aanvinken van de instelling "Alleen NLCS bibliotheek actief") en zet ze dan weer onderaan.


Jan-Willem Selen
Berichten: 14

Re: Lijntype bevat fout...

Berichtdoor Jan-Willem Selen » wo 25 mar 2015, 10:59

Afgelopen maandag zelfde fout melding gekregen dat linetype “VH-ZAAGSNEDE” niet beschikbaar is.
Via de aanwijzing in dit forum in onze AutoCAD map “Generic” 2 bestanden gevonden “NLCS.shx” en “NLCS-ISO.shx”. Na verwijdering en opnieuw opstarten van AutoCAD was het probleem verholpen.

  

NLCS workshop - Landmeter