Tekenen lijn onder bepaalde hoek op voorgaande lijn

De InfraCAD Suite biedt een schat aan functionaliteit. Valt uw vraag niet in één van bovengenoemde forums? Dan kunt u in dit forum terecht voor alle andere vragen en antwoorden.

Moderators: Anton, Bram, Henk


Topic author
Roel
Berichten: 17

Tekenen lijn onder bepaalde hoek op voorgaande lijn

Berichtdoor Roel » wo 15 nov 2017, 12:04

Ik moet in bovenaanzicht de voorkant van keerwanden tekenen die aansluitend in een bepaalde hoek ten opzichte van elkaar komen te staan.
Stel dat deze hoek 125 graden is. Als ik dus de eerste lijn of eerste segment van de polyline heb getekend, moet de volgende lijn onder de door mij aan te geven hoek worden geplaatst. Omdat ik dit op meerdere plaatsen moet doen is het ondoenlijk om eerst de UCS in te stellen, mede omdat na een eerste hoek vaak ook een tweede en derde hoek moeten komen.
Wie heeft een oplossing?


Anton
Berichten: 78

Re: Tekenen lijn onder bepaalde hoek op voorgaande lijn

Berichtdoor Anton » wo 15 nov 2017, 13:02

Deze vraag kan beter op het forum op CAD Accent geplaatst worden, het heeft niets met InfraCAD van doen.

Om je toch op weg te helpen: kijk eens naar de functie Polar Tracking waarbij je elke willekeurige hoek kunt instellen en ten opzichte van het laatste segment kan tekenen.


Storm
Berichten: 330

Re: Tekenen lijn onder bepaalde hoek op voorgaande lijn

Berichtdoor Storm » di 30 jan 2018, 11:16

Je kunt natuurlijk ook een LISP routine (laten) maken als je dit soort handelingen vaak moet doen. Dit is redelijk simpel gedaan (als je weet hoe LISP werkt :))

Ik weet overigens niet hoe je de hoeken bepaald, maar neem aan dat je hiervoor het < teken gebruikt?

Mogelijk zijn de opvolgende, maar relatief aan de vorige lijn, hoeken ook 'in het hoofd' door te rekenen?

Je zou eventueel ook nog een blockje kunnen maken met diverse stappen er in. Middels een visibility de diverse 'knikken' waarbij je in de properties de hoek aan geeft per knik.

Hoe dan ook zijn er vele manieren om het je op dat vlak simpeler te maken :).

  

NLCS workshop - Landmeter