Hoeveelheden tool InfraCAD neemt 'open' polyline niet mee

De InfraCAD Suite biedt een schat aan functionaliteit. Valt uw vraag niet in één van bovengenoemde forums? Dan kunt u in dit forum terecht voor alle andere vragen en antwoorden.

Moderators: Anton, Bram, Henk


Topic author
Storm
Berichten: 330

Hoeveelheden tool InfraCAD neemt 'open' polyline niet mee

Berichtdoor Storm » wo 29 mar 2017, 15:45

Hallo,

Een collega wees mij er op dat de hoeveelhedentool van Infracad bij het bepalen van oppervlaktes niet-gesloten polylines niet meeneemt in de hoeveelheden.

Nu is de definitie van niet-gesloten polylines voor deze tool niet altijd hetzelfde.

Als ik een vierkant teken van 5x5 , maar het laatste punt niet middels 'close' afsluit, maar door een haakse lijn 5 meter naar dit punt gaat is het voor het oog een gesloten polyline. Volgens de properties is de lijn dan vervolgens ook niet gesloten.

Als ik middels de hoeveelheden tool (dat rekenmachinetje icoon onder het kopje 'Gereedschappen' met de groene pijltjes) dit vierkant wil berekenen krijg ik netjes de 25m2.

Als ik echter de lijn (De laatst getekende 5 meter lijn) een fractie verplaats (0.001 mm) dan is voor het oog nog steeds de lijn gesloten, krijg ik afgerond nog steeds 25m2 uit de properties te zien, maar in de infracad tool
wordt vervolgens dit oppervlak niet meer meegeteld.

Je krijgt hier geen waarschuwing van. Het lijkt mij relatief simpel een waarschuwing in te bouwen dat bij de geselecteerde polylines (als die deel uit maken van de selectie) niet alles daarvan gesloten zijn.

Er zijn echter ook hoeveelheden tools (lisp routines) die de oppervlaktes nog wel meenemen. Dus mogelijk dat de manier waarop de oppervlaktes in de programmacode worden opgevraagd ook anders moeten. Tenslotte geeft de bewuste polyline nog wel een oppervlakte in de properties.


Als de uitleg niet geheel duidelijk is dan wil ik er ook wel een filmpje van maken.

(En nou niet gaan zeggen dat de tekenaar hier consequent op moet letten. Want hoe netjes je ook tekent, dit soort 'foutjes' sluipen er altijd in :twisted: ).


Henk
Berichten: 294

Re: Hoeveelheden tool InfraCAD neemt 'open' polyline niet me

Berichtdoor Henk » wo 29 mar 2017, 16:04

Beste Storm,

Ik heb je wens genoteerd.

  

NLCS workshop - Landmeter