Legenda KLIC genereren op basis modelspace

De InfraCAD Suite biedt een schat aan functionaliteit. Valt uw vraag niet in één van bovengenoemde forums? Dan kunt u in dit forum terecht voor alle andere vragen en antwoorden.

Moderators: Anton, Bram, Henk


Topic author
Storm
Berichten: 330

Legenda KLIC genereren op basis modelspace

Berichtdoor Storm » wo 09 nov 2016, 14:31

Hallo,

Een collega loopt tegen het probleem aan dat, als een klicmelding is verwerkt middels infracad en daar een legenda van wordt gegenereerd in de paperspace, de legenda een 'algemene' indeling krijgt met eigen laagnamen.

Als er uit de klicmelding dus 3 verschillende data leveranciers zijn wordt in de legenda enkel het lijntype gekoppeld aan de term DATATRANSPORT ipv 3 (dezelfde).
Als bepaalde lagen dus zijn aangepast (lijntype/kleur) dan worden deze niet meegenomen in de aangemaakte legenda.

Binnen onze organisatie gebruiken we de legenda tool niet zo vaak en veelal enkel voor KLIC tekeningen om even snel een legenda te plaatsen. Het aanpassen van de lagen gebeurt zo waar nog minder dus dus is op zich een incidenteel geval.

Door dit verhaal heb ik echter wat meer gekeken naar die legenda tool en merk dat er eigenlijk een eigen/extra set lagen wordt gegenereerd.

Zo wordt een laag N-WE-VH-OPSLUITBAND_200x100-G omgezet naar N-XX-VH-OPSLUITBAND_200x100-G waarbij dus de dicipline wordt veranderd. Als er in de tekening dus aanpassingen worden gedaan aan de laag *-WE-* laag moet dit ook worden aangepast aan de *-XX-* laag.

Nu hoor ik jullie zeggen dat je dan uiteraard gewoon de 'update' knop moet gebruiken om de legenda bij te werken, maar dat werkt natuurlijk ook niet.
Pas ik van die opsluitband de kleur van blauw naar groen aan dan wordt deze in de nieuwe legenda nog steeds blauw conform de standaard NLCS kleur. Én dus een XX dicipline.

Ik hoop mijn verhaal een beetje duidelijk te hebben uitgelegd. Maar de vraag is meer waarom die dat doet en waarom niet gewoon 1 op 1 een legenda opbouwt in plaats van een eigen éxtra lagen en dicipline aan te maken.

Gebruikersavatar

ELucas
Berichten: 75

Re: Legenda KLIC genereren op basis modelspace

Berichtdoor ELucas » do 10 nov 2016, 13:48

Hier lopen wij ook tegen aan.
Dat betekend dat van de ruim 100 man aan tekenaars die ik persoonlijk ken, en bij verschillende bedrijven werken, dit niet gebruiken enkel omdat het niet handig werkt.
Dan heeft Storm het over lijnen maar bij blocks is het nog weer anders.
Hier maakt de legenda-tool een eigen block aan op een 'eigen' layer.
Wordt dus het block ik de tekening vervangen of gewijzigd, gewoon omdat het kan, dan gaat het block niet mee veranderen in de legenda.

Dit is ook vervelend als je werkt met Xrefs waar je de legenda in verwerkt, zodat als je bv bij een bestaande situatie de kleur van de lijnen in grijs zet dat je in de container-tekening alleen die layers van een 'override' (dus gewoon de kleur aanpassen dus) voorziet.

De legenda-tool werkt alleen als je 'strikt' NLCS tekent zonder na te denken hoe het resultaat geplot moet worden.


Henk
Berichten: 294

Re: Legenda KLIC genereren op basis modelspace

Berichtdoor Henk » ma 14 nov 2016, 09:34

Beste Storm en Eddy,

De Legenda functie is 100% afgestemd op - niet de NLCS maar - de NLCS engine van InfraCAD. Waarmee ik bedoel dat het alle objecten kan opnemen in de Legenda, met maar één voorwaarde: ze moeten aanwezig zijn in de NLCS bibliotheek, of in de Extra, Afdeling of Gebruiker bibliotheek.

De manier van tekenen is hierbij erg van belang. Wil je een kleur wijzigen dan kan je proberen:

A. De kleur van de laag aan te passen en je erover verbazen dat InfraCAD deze steeds weer direct corrigeert en bovendien de Legenda blijft afstemmen op de bibliotheken, of...

B. De kleur van het NLCS object aan te passen m.b.v. de vele mogelijkheden van InfraCAD (bijvoorbeeld de Migratie functies) en vervolgens na het drukken op de Legenda Update knop tevreden constateren dat alles op elkaar is afgestemd.

Hetzelfde geldt voor de Symbolen. Het bijzondere hierbij is ook nog dat je jouw gekozen afwijkingen op de NLCS (misschien vanwege je eigen plotwensen) ook nog kan delen met je collega's door een Afdeling bibliotheek toe te passen.


Henk
Berichten: 294

Re: Legenda KLIC genereren op basis modelspace

Berichtdoor Henk » ma 14 nov 2016, 09:35

Storm, nog even een reactie op jouw verhaal:

Binnen de NLCS heb je met Disciplines een mogelijkheid om de NLCS objecten te groeperen. De NLCS voorziet er echter niet in om een eigenschap als kleur of lijntype van een NLCS object ook nog per Discipline te definiëren (NLCS objecten zijn voor alle disciplines gelijk).
Dit is ook de reden waarom een NLCS object maar één keer in de Legenda wordt getoond, met een algemene discipline (XX); je kan immers in de tekening de verschillen niet zien.

Nu de vraag van je collega: het Kadaster (Klic) en de NLCS leveren stijldefinities voor Klic thema's (bijvoorbeeld Datatransport) en niet voor Thema-Netbeheerder combinaties: er zijn landelijk duizenden netbeheerders, die vaak ook nog meerdere thema's leveren en deze lijst verandert voortdurend. Je zal dan door te kleine stijlverschillen de kabels en leidingen niet meer van elkaar kunnen onderscheiden.

Maar wat je collega kan doen is met behulp van "Objecten beheren" bij een NLCS object (thema, bijv. "DATATRANSPORT") voor een Netbeheerder een NLCS subobject aan te maken en deze de gewenste kleur en lijntype te geven. Vervolgens kan hij met behulp van SELECTSIMILAR en het InfraCAD "kwastje" 'Eigenschappen bijwerken naar actieve objecten' de tekening aanpassen en tenslotte een kloppende Legenda plaatsen.

Overigens is je collega ook welkom op dit forum.

  

NLCS workshop - Landmeter