KLIC melding geeft grote vlakken in AutoCAD 2014

Dit forum is bedoeld voor alle vragen en antwoorden rondom de KLIC functionaliteit binnen de InfraCAD Suite. Via Klic-Online biedt het Kadaster algemene informatie over KLIC.

Moderators: Anton, Bram, Henk


Topic author
Peter
Berichten: 43

KLIC melding geeft grote vlakken in AutoCAD 2014

Berichtdoor Peter » wo 19 jun 2013, 21:14

In sommige gevallen wordt een geïmporteerde Klic melding niet goed weergegeven in AutoCAD 2014. Een of meerdere PNG bestanden worden diapositief weergegeven waardoor het eruit ziet als een niet-transparant vlak. Een aantal kabels en leidingen zijn hierdoor initieel niet zichtbaar.

Oorzaak
Sinds de introductie van AutoCAD 2013 zijn er problemen ontstaan met het weergeven van rasterbestanden (images) in AutoCAD. Op het Autodesk forum is meer informatie te vinden over dit probleem.

Tot op heden heeft InfraCAD hier gelukkig weinig last van gehad. Echter, in AutoCAD 2014 heeft Autodesk wederom wijzigingen aangebracht in het omgaan met rasterbestanden. In sommige gevallen leidt dit nu helaas wel tot een verkeerde weergave bij het importeren van Klic meldingen.

Analyse
Wij hebben meerdere Klic meldingen getest en slechts bij twee Klic meldingen kwam dit probleem voor. Verrassend was dat alle 'probleem-images' afkomstig waren van één netbeheerder, maar dat de meeste images van deze netbeheerder geen problemen gaven.

Gevolgen
De gevolgen zijn gelukkig beperkt. Alleen de weergave in AutoCAD is niet optimaal. Wij hebben geen invloed op het vectoriseren kunnen ontdekken. Wanneer na het vectoriseren de Klic melding uit de tekening verwijderd wordt, blijft een goed resultaat over.

Wanneer u toch de Klic melding als afbeeldingen wilt bekijken in AutoCAD, kunt u proberen deze te openen met AutoCAD 2013 of ouder.

Oplossing
Wij willen gaan proberen om dit (AutoCAD) probleem op te lossen, bijvoorbeeld via een 'workaround' in InfraCAD. Graag willen wij iedereen die tegen dit probleem aanloopt, vragen om de betreffende Klic melding aan ons aan te leveren, bijvoorbeeld via WeTransfer.

Wanneer wij het probleem kunnen vaststellen zullen we uiteraard contact opnemen met Autodesk om dit structureel op te lossen. Alvast bedankt voor jullie hulp!

NLCS workshop - Landmeter