Project-bibliotheek aanmaken

De NLCS vormt de basis voor alle programma’s in de InfraCAD Suite. In dit forum kunt u terecht voor vragen en antwoorden over de NLCS binnen de verschillende InfraCAD programma’s.

Moderators: Anton, Bram, Henk

Gebruikersavatar

Topic author
ELucas
Berichten: 75

Project-bibliotheek aanmaken

Berichtdoor ELucas » vr 21 sep 2018, 14:31

Ik heb InfraCAD v6.3 en wil de GB (lees: gebruikers-bibliotheek) omzetten naar een PB (lees: project-bibliotheek) met de naam "Afdeling".
Nu kan ik de de GB gewoon aanvullen zoals ik gewend was, echter het omzetten naar een PB heeft toch wat meer uitleg nodig, ofwel ik kom er niet goed uit.

Ik stel een BG in bij de instellingen van InfraCAD, díe wil ik omzetten.

Versie blliotheken: v4.2
Map Gebruiker-bibliotheek: 'D:\InfraCAD - BEHEER\NLCSLIB'

Nu is er een nieuwe functie bij gekomen die juist die locatie van mijn GB niet wil accepteren.
Locatie bron: 'D:\InfraCAD - BEHEER\NLCSLIB\'
Ik krijg dan de melding:
Project-bibliotheken beheren schreef:Gebruiker-bibliotheek in map "D:\InfraCAD - BEHEER\NLCSLIB\Afdeling\v.4.2\" niet gevonden.
En dat klopt want de map staat in: 'D:\InfraCAD - BEHEER\NLCSLIB\v4.2\Gebruiker.'

De enig optie is dat ik van mijn GB een kopie maak en deze hier neer zet:
'D:\InfraCAD - BEHEER\NLCSLIB_Project\Afdeling\v4.2\Gebruiker'
Bij "Locatie bron:" geef ik dan het volgende op:
'D:\InfraCAD - BEHEER\NLCSLIB_Project'

Zou het niet veel handiger zijn dat je bij "Locatie bron" gelijk de map 'gebruiker' kunt selecteren die staat bij: Map Gebruiker-bibliotheek (uit de instellingen).
En zonder dat er 'NLCS' voor de map moet staan, dat is een voorwaarde voor de 'locatie bron'?
HANDLEIDING InfraCAD v6.3 schreef:De naam van deze map moet altijd beginnen met “NLCSLIB”.
Hierdoor is het nodig dat ik een kopie moet maken van de GB.

Kan dit makkelijker of doe ik iets niet goed? :?


Henk
Berichten: 294

Re: Project-bibliotheek aanmaken

Berichtdoor Henk » vr 21 sep 2018, 15:27

Beste Eddy,

Zoals jij het ongeveer beschrijft is het eindresultaat denk ik wel goed. Je hebt nu een bron voor je Project-bibliotheek 'Afdeling' die alleen actief is als je in de "Samenstelmodus" zit. Deze bron wordt dan niet aangetast wanneer je buiten deze modus met je dagelijkse tekenwerk bezig bent, omdat dan de "normale" Gebruiker-bibliotheek (die van de Instellingen) actief is.

Ik zou je wel willen aanraden om de naam van de map "NLCSLIB_Project" te wijzigen in "NLCSLIB_ProjectBibliotheekBronnen" of "NLCS_ProjectBronnen". Dat beschrijft duidelijker de inhoud van deze map. Op deze locatie kun je alle bronnen voor je Project-bibliotheken beheren, bijvoorbeeld voor elke Discipline een bibliotheek.

Een duidelijk stappenplan voor het omzetten van je huidige Afdeling-bibliotheek is ook op dit forum aanwezig, zie Afdeling-bibliotheek omzetten naar een Project-bibliotheek.

Gebruikersavatar

Topic author
ELucas
Berichten: 75

Re: Project-bibliotheek aanmaken

Berichtdoor ELucas » vr 21 sep 2018, 22:02

Henk,

Erg bedankt voor je reactie.
Ik heb erg veel aan je link gehad.
En begrijp nu beter hoe het werkt.
De "Samenstelmodus" begreep ik dus niet.
Als je die modus aanzet dan werk je in een andere gebruiker-bibliotheek.

Zo heb je dus een project-gebruiker-bibliotheek en een gebruiker-bibliotheek zoals voorheen ook het geval was.
En is het kopieren alleen de eerste keer nodig om de 'afdeling-bibliotheek' om te zetten voor een project.

Nogmaals bedankt.

  

NLCS workshop - Landmeter