Hatch Patterns dubbel

De NLCS vormt de basis voor alle programma’s in de InfraCAD Suite. In dit forum kunt u terecht voor vragen en antwoorden over de NLCS binnen de verschillende InfraCAD programma’s.

Moderators: Anton, Bram, Henk


Topic author
Aftertouch
Berichten: 28

Hatch Patterns dubbel

Berichtdoor Aftertouch » di 20 feb 2018, 14:35

Beste InfraCAD,

Wanneer ik InfraCAD opstart, worden allerlei path verwijzingen toegevoegd aan de 'Support File Search Path.

Een tweetal hiervan zijn:
- C:\programdata\infracad\nlcslib\v4.1\extra\arceringen
- C:\programdata\infracad\nlcslib\v4.1\nlcs\arceringen

Beide folder bevatten (op een paar na) identieke hatch-patterns, echter is in de map 'extra' een grootdeel hernoemd met een suffix van "-SO"

In de normale 'HATCH' ribbon van AutoCAD komen alle hatchpaterns nu dus dubbel voor. Dit lijkt mij onwenselijk?

- Waarom is gekozen om alle standaard NLCS arceringen te hernoemen met een "-SO" suffix?
- Deze keuze is gemaakt, maar dan is de folder "- C:\programdata\infracad\nlcslib\v4.1\nlcs\arceringen" toch overbodig geworden. Deze zou dan uit de support path kunnen blijven. hij levert enkel vervuiling.


Henk
Berichten: 294

Re: Hatch Patterns dubbel

Berichtdoor Henk » di 20 feb 2018, 15:07

Beste Aftertouch,

Arceringen met -SO kunnen worden geplaatst met de (op het NLCS panel) actieve schaal, arceringen zonder -SO krijgen altijd de schaal 1:1. Beide mogelijkheden zijn gewenst.

De NLCS levert de arceringen voornamelijk zonder -SO. Omdat veel gebruikers een arcering verschaald willen kunnen tekenen hebben we in de Extra bibliotheek de ontbrekende -SO varianten toegevoegd.

Wil je in de bibliotheekschermen niet alle arceringen zien? Dan kun je de optie "Alleen verschaalbare arceringen in bibliotheek tonen" aanvinken, zie de online handleiding.


Topic author
Aftertouch
Berichten: 28

Re: Hatch Patterns dubbel

Berichtdoor Aftertouch » di 20 feb 2018, 15:56

Beste Henk,

Ik snap de verklaring. Echter is de gedachte mij niet duidelijk. Gezien de 'Formele beschrijving' van de NLCS niet de optie bied om '-SO' als [OPT] te gebruiken voor arceringen, ben ik in de veronderstelling dat alle arceringen gewoon naar schaal aan te passen zijn.

Zodoende lijkt het mij voldoende dat alle standaard arceringen gewoon aangepast worden aan de actieve schaal.
Gezien de schaal 1:1 ook geboden en gebruikt kan worden?

Wanneer je het aangeboden vinkje 'aanzet', zal je ook op deze manier te werken moeten gaan, om een 1:1 arcering te krijgen.

Dan gebruik je dus eigenlijk de 'Extra' bieb op dezelfde methode als de standaard NLCS bieb bedoeld is. Alleen met aangepaste naamgeving??


Henk
Berichten: 294

Re: Hatch Patterns dubbel

Berichtdoor Henk » di 20 feb 2018, 16:33

Dat de originele NLCS bibliotheek voornamelijk (verplicht) niet-verschaalbare arceringen bevat heeft waarschijnlijk een goede reden gehad: bijvoorbeeld de wens dat dan planvormingstekeningen zeer uniform blijven, met identieke weergave in de legenda's.

Men heeft daarbij geprobeerd elke arcering een optimaal afgestemde schaal te geven, daarvoor is zelfs in de database een apart schaalveld toegevoegd (1:1 is dus eigenlijk niet 1:1). Deze schaal wordt bijvoorbeeld door InfraCAD weergegeven in de tooltip:
Heesters_01.png
Heesters_01.png (11.75 KiB) 11901 keer bekeken
Misschien geven wij de gebruikers dus door het toevoegen van alle -SO varianten nu juist wel meer vrijheid dan oorspronkelijk de bedoeling was. Je zou je vraag eventueel ook kunnen stellen aan de NLCS organisatie, via [email protected].


Topic author
Aftertouch
Berichten: 28

Re: Hatch Patterns dubbel

Berichtdoor Aftertouch » wo 30 jan 2019, 11:16

Beste Henk,

Het heeft even geduurd, maar ik heb antwoord van BimLoket.
Beste **********,

Je slaat de spijker op zijn kop. Dit hebben wij al eerder aangegeven aan CADAccent.
Ze zouden dit aanpassen.

Mogelijk dat je nog met een oudere versie werkt?
Ik zou dit even kortsluiten met CADaccent.


Met vriendelijke groet,

**********

namens het BIM-loket

---- ********** schreef ----
Beste Bimloket,

InfraCAD hanteerd een volledig eigen arceringen bibliotheek, welke een kopie is van de standaard 'NLCS' bibliotheek, echter met allemaal een '-SO' toevoeging.
Hun argument hiervoor, is dat de standaard arcering van NLCS niet verschaald toegepast mag worden en ze zodoende de hele reeks hebben overgenomen. Echter wanneer ik de 'formele beschrijving' erop nasla, is het bovenstaande argument enkel van toepassing op symbolen (blocks) maar niet voor arceringen.
De hele '-SO' toevoeging bestaat niet voor arceringen volgens de formele beschrijving.

Mijn conclusie hieruit is, dat de standaard symbolen gewoon verschaald mogen worden en zodoende de gehele aanvullende bibliotheek van InfraCAD eigenlijk overbodig is?



Henk
Berichten: 294

Re: Hatch Patterns dubbel

Berichtdoor Henk » wo 30 jan 2019, 13:33

Beste Aftertouch,

Bedankt voor je reactie. Ik ben benieuwd wie er onder die puntjes staat :). Dit is namelijk nog niet bij ons aangekaart door het BIM loket, een toezegging van onze kant kan dus ook nooit gegeven zijn.

We gaan zelf wel contact met ze opnemen over dit vraagstuk, misschien weet men nog waarom er in de officiële NLCS-bibliotheek voor elke Arcering een schaalfactor is gedefinieerd. Misschien weet men ook nog waarom er in de bibliotheek een kleine serie "SO"-arceringen aanwezig is. Deze zijn binnen InfraCAD gemakkelijk te vinden: kies bij de Instellingen voor "Alleen NLCS-bibliotheek" en zoek bij Arceringen naar "-SO". Dat levert het volgende resultaat op:
SO_Arceringen.png
SO_Arceringen.png (22.16 KiB) 8826 keer bekeken


Mogelijk mag een Arcering alleen met de NLCS-schaalfactor worden getekend. Zodra hier duidelijkheid over is - en de nog aanwezige "SO"-Arceringen uit de officiële NLCS-bibliotheek verwijderd zijn - zal ik dit als actiepunt voor een volgende versie van InfraCAD meenemen.

Gebruikersavatar

ELucas
Berichten: 75

Re: Hatch Patterns dubbel

Berichtdoor ELucas » wo 30 jan 2019, 16:12

Henk schreef: di 20 feb 2018, 16:33 ...

Misschien geven wij de gebruikers dus door het toevoegen van alle -SO varianten nu juist wel meer vrijheid dan oorspronkelijk de bedoeling was. Je zou je vraag eventueel ook kunnen stellen aan de NLCS organisatie, via [email protected].
Staat "duidelijkheid" in een tekening niet voorop i.p.v. "we moeten star NLCS volgen"?
Soms het het gewoon nodig on alsnog "met de hand" de schaal van een symbool/arcering aan te passen, puur voor de duidelijkheid in de tekening.
Dan maar niet conform NLCS! De tekenaar krijgt toch de wind van voren als het niet duidelijk op tekening staat en dan moet het aangepast worden.

  

NLCS workshop - Landmeter