Break-line

De NLCS vormt de basis voor alle programma’s in de InfraCAD Suite. In dit forum kunt u terecht voor vragen en antwoorden over de NLCS binnen de verschillende InfraCAD programma’s.

Moderators: Anton, Bram, Henk


Topic author
Alex_Li
Berichten: 10

Break-line

Berichtdoor Alex_Li » ma 13 nov 2017, 11:59

Hallo,

Hoe wordt omgegaan met de standaard Autocad Break-line (Express Tools) i.c.m. de standaard afbreeklijn welke in de InfraCAD bibliotheek zit?

1. Als ik de standaard Autocad Break-line in een tekening importeer en hierbij InfraCAD heb ingeschakeld, wordt niet de Break-line maar het actieve symbool uit InfraCAD geïmporteerd.

2. Omdat de Breakline in Autocad gewoon een polyline is zou je kunnen zeggen, zet deze om naar de NLCS laag voor afbreeklijn. Maar dan heb je een Break-line met een "afbreeklijn-lijntype" i.p.v. continuous. Lijkt mij ook niet de bedoeling...


Henk
Berichten: 294

Re: Break-line

Berichtdoor Henk » ma 13 nov 2017, 13:10

Beste Alexandra,

De BREAKLINE functie van AutoCAD is een lispfunctie (in het bestand "...\Express\breakl.lsp"). Binnen deze functie wordt via de commandoregel het AutoCAD commando INSERT gestart. Vervolgens vangt InfraCAD deze weer af, waardoor het actieve symbool wordt geplaatst. Je kan dit gedrag van InfraCAD uitschakelen door op de commandoregel het volgende uit te voeren:

(lspICDDisableNLCSCommandsInLisp)
Zie de API voor AutoLisp functies

Het door InfraCAD laten afstemmen van de Breakline op de NLCS is lastig. Omdat deze lisproutine zelf zijn laaginstellingen regelt kan InfraCAD hier niet zomaar ingrijpen.

Het NLCS object "AFBREEKLIJN" is hier denk ik ook niet de juiste: het Breakline symbool wordt gebruikt om aan te geven dat een lijn een andere lengte heeft dan op tekening wordt aangegeven (eventueel aangevuld met maatvoering), terwijl de "AFBREEKLIJN" als begrenzing gebruikt kan worden om lijnen langs "af te knippen".

  

NLCS workshop - Landmeter