Camera's smartphones voor inlezen foto's

De InfraCAD Suite biedt een schat aan functionaliteit. Valt uw vraag niet in één van bovengenoemde forums? Dan kunt u in dit forum terecht voor alle andere vragen en antwoorden.

Moderators: Anton, Bram, Henk


Topic author
hans engelman
Berichten: 13

Camera's smartphones voor inlezen foto's

Berichtdoor hans engelman » do 25 apr 2013, 09:44

is er een lijst van camera's/smartphones die voldoen voor het inlezen van foto's via infracad? Ook graag een beeld van het niveau waarop dit gebeurt, zo is mij duidelijk dat bv de iphone de positie enigzins afrond


Peter
Berichten: 43

Re: Camera's smartphones voor inlezen foto's

Berichtdoor Peter » do 25 apr 2013, 10:30

Een digitale camera die goede resultaten levert is de Sony DSC-HX20V. Deze heeft een digitaal kompas en de fotosymbolen krijgen dus een rotatie. De snelheid van de GPS fix en de nauwkeurigheid zijn ook prima!

Er zijn meerdere klanten die dit toestel gebruiken en deze zijn hier erg tevreden over. Op dit moment adviseren wij dus dit toestel, wat ook nog eens heel betaalbaar is.


Storm
Berichten: 330

Re: Camera's smartphones voor inlezen foto's

Berichtdoor Storm » do 25 apr 2013, 12:24

Ik heb het destijds getest met een Samsung Galaxy S2 telefoon welke niet erg precies is, en dan bedoel ik de afrondingsfactor.

Veel foto's die maar een paar meter uit elkaar liggen worden vaak op 1 hoop gegooid, ik heb de ervaring dat dit in infracad dan niet zo lekker uitleest (doordat hetzelfde icoon vaak op elkaar ligt ben je even aan het selecteren voordat je de goede foto hebt).

Maar ik denk dat alle foto's met een GPS tag wel werken, al vraag ik me af of foto's met een apart GPS bestand (zal vast wel bestaand) ook werkt, meestal wordt de GPS informatie in het afbeeldingsbestand weggeschreven (EXIF data).


Peter
Berichten: 43

Re: Camera's smartphones voor inlezen foto's

Berichtdoor Peter » wo 01 mei 2013, 13:34

De nauwkeurigheid is inderdaad afhankelijk van de GPS ontvanger in je toestel. Het spreekt voor zich dat deze in fotocamera's nooit de nauwkeurigheid zullen halen van landmeetkundige apparatuur. De locaties zullen dus altijd bij benadering zijn, maar meestal is dit ook voldoende voor het doel.

Qua overlap van symbolen: wanneer je de schaalfactor van de fotosymbolen dynamisch maakt (Instellingen), kun je deze prima onderscheiden.

Een apart GPS bestand bij een foto zal inderdaad niet werken. InfraCAD heeft de GPS informatie in het JPG bestand nodig.


Topic author
hans engelman
Berichten: 13

Re: Camera's smartphones voor inlezen foto's

Berichtdoor hans engelman » ma 13 mei 2013, 13:07

De Sony camera is door mijn bedrijf aangeschaft en werkt zeer mooi; gps signaal is zichtbaar op het display, en locaties worden netjes via infracad weergegeven met richting. Er is wat onnauwkeurigheid in de buurt van bomen gebouwen, maar voor ons doel is deze camera erg geschikt.

Ik heb ook met diverse smartphones geprobeerd (Nokia N97mini, Samsung Galaxy S4) maar hierbij ontbreekt de richting; kan iemand mij helpen of en hoe de richting bij smartphones in te stellen valt?


Peter
Berichten: 43

Re: Camera's smartphones voor inlezen foto's

Berichtdoor Peter » di 14 mei 2013, 10:11

Hans,

Om de richting van foto's weer te geven dient je camera (of smartphone) uitgerust te zijn met een digitaal kompas. Veel smartphones hebben wel een GPS ontvanger, maar niet altijd een kompas. Dit zou een verklaring kunnen zijn waarom je geen richting hebt...

Gebruikersavatar

ELucas
Berichten: 75

Re: Camera's smartphones voor inlezen foto's

Berichtdoor ELucas » di 21 jan 2014, 14:17

Om foto's snel op een ondergrond te kunnen zetten en dan de EXIF-data op te slaan in de foto gebruik ik het volgende (gratis) programma:
GeoSetter (http://www.geosetter.de/en)

En dan gebruik ik pas InfraCAD om ze in de tekening te zetten en of een mooi boekwerkje te maken.

  

NLCS workshop - Landmeter