Eigenschappen bij gebruik OFFSET

De NLCS vormt de basis voor alle programma’s in de InfraCAD Suite. In dit forum kunt u terecht voor vragen en antwoorden over de NLCS binnen de verschillende InfraCAD programma’s.

Moderators: Anton, Bram, Henk


Topic author
Dissl
Berichten: 33

Eigenschappen bij gebruik OFFSET

Berichtdoor Dissl » di 22 mar 2016, 13:36

Als ik een lijn offset, dan neemt de nieuwe lijn automatisch de eigenschappen over van de current layer. Kan ik het ook zo instellen dat de eigenschappen van de te offsetten lijn overgenomen worden?

Groeten,
Dissl

Gebruikersavatar

ELucas
Berichten: 75

Re: Eigenschappen bij gebruik OFFSET

Berichtdoor ELucas » di 22 mar 2016, 14:01

Ja dat kan.
In het bestand NLCSCommands.xml moet je dan een aanpassing doen.
In het gedeelte zoals hieronder aangegeven is moet je dan "OFFSET" weg halen.

Code: Selecteer alles

<ObjectType naam="Geometrie" commands="LINE;RAY;XLINE;ARC;PLINE;RECTANG;BPOLY;BOUNDARY;CIRCLE;ELLIPSE;3DPOLY;SPLINE;OFFSET" />
    <ObjectType naam="Oppervlak" commands="PLINE;RECTANG;CIRCLE;ELLIPSE;3DPOLY;SPLINE;BPOLY;BOUNDARY;POLYGON;OFFSET" />
Dit zijn de commando's waarop InfraCAD reageert, haal je iets weg dan schakel je dus eigenlijk een optie uit.

Zie ook par. 5.2.3 AutoCAD Commando's vastleggen in de handleiding.


Henk
Berichten: 294

Re: Eigenschappen bij gebruik OFFSET

Berichtdoor Henk » di 22 mar 2016, 14:24

Als de schuifknop van de NLCS module actief is zal InfraCAD bij OFFSET het object tekenen volgens het actieve Geometrie object.

Wil je dit permanent uitschakelen, dan is het aanpassen van het bestand NLCSCommands.xml inderdaad de oplossing, zoals Eddy al aangeeft.

Minder drastisch kan ook: start het OFFSET commando en typ daarna een "L" [Enter] ("Layer") en een "S" [Enter] ("Source"). Daarna kun je de gewenste offsets uitvoeren. De volgende keer dat OFFSET wordt gestart zal InfraCAD weer de eigenschappen bepalen, tenzij de schuifknop is uitgeschakeld.


Topic author
Dissl
Berichten: 33

Re: Eigenschappen bij gebruik OFFSET

Berichtdoor Dissl » di 22 mar 2016, 16:13

Bedankt!
Ik ben inderdaad voor de minder drastische oplossing, zoals het schuifknopje van Infracad aan of uit zetten. Soms is het namelijk wel makkelijk om de eigenschappen van de current layer te hebben.

Gebruikersavatar

ELucas
Berichten: 75

Re: Eigenschappen bij gebruik OFFSET

Berichtdoor ELucas » di 22 mar 2016, 16:53

Natuurlijk werk "MATCHPROP" ook na afsluiten van het offset commando.
Zelfs tijdens het offset commando kun je het volgende gebruiken:
'MATCHPROP


Reimer
Berichten: 6

Re: Eigenschappen bij gebruik OFFSET

Berichtdoor Reimer » vr 16 dec 2022, 15:10

Dit onderwerp is al een paar jaar oud maar nog steeds actueel. Ik heb mijn offset instellingen altijd op Layer=Source staan. Na het gebruik van Infracad is deze instelling gewijzigd naar Layer=Current.
Kan er voor gezorgd worden dat Infracad de instelling weer netjes terugzet op de door de gebruiker ingestelde waarde?

Groeten,
Reimer


Henk
Berichten: 294

Re: Eigenschappen bij gebruik OFFSET

Berichtdoor Henk » wo 11 jan 2023, 12:53

Beste Reimer,

Je hebt onderstaand al als antwoord op jouw supportvraag ontvangen, maar voor de andere lezers even ter informatie:

Als je altijd alleen maar Layer=Source gebruikt, dan kan je overwegen om in het bestand NLCSCommands.xml bij Geometrie en Vlakvulling de tekst ";OFFSET" weg te halen.
Dit bestand kan je snel bereiken door bij de InfraCAD Instellingen op het tabblad "NLCS" bij "Map Gebruiker-bibliotheek:" op het invulveld te klikken terwijl je de CTRL-toets ingedrukt houdt.

De schuifknop van de NLCS-module wordt dan tijdens het gebruik van OFFSET niet geactiveerd, en de instelling Layer=Source blijft dan behouden. Wil je echter kunnen wisselen tussen Source en Current en de actieve "laag" van de InfraCAD module daarbij ook gebruiken? Dat is inderdaad nu niet mogelijk: InfraCAD zal dan altijd overschakelen naar Current en deze instelling niet terugzetten.

Ik zal bekijken of dit mogelijk toch flexibeler kan en eventueel meenemen in een volgende versie van InfraCAD.

  

NLCS workshop - Landmeter