Centrale bibliotheek op de server

De NLCS vormt de basis voor alle programma’s in de InfraCAD Suite. In dit forum kunt u terecht voor vragen en antwoorden over de NLCS binnen de verschillende InfraCAD programma’s.

Moderators: Anton, Bram, Henk


Topic author
alex
Berichten: 7

Centrale bibliotheek op de server

Berichtdoor alex » di 23 jul 2013, 15:15

Beste,

Ik heb in het andere forum al eerder een vraag gesteld over het toepassen van een centrale bibliotheek op de server.
http://www.cadaccent.nl/forum/index.php ... =viewtopic

Bij Instellingen is bij "Map NLCS bibliotheek:" het (server) pad toegevoegd. Stel dat een tekenaar een symbool wil toevoegen aan de bibliotheek. De bedoeling is dat iedereen dat symbool kan vinden en gebruiken. In welke map dient het symbool dan geplaatst te worden? Het lukt mij nu niet om het vanaf een andere computer "terug te vinden".

mvg


Henk
Berichten: 294

Re: Centrale bibliotheek op de server

Berichtdoor Henk » wo 24 jul 2013, 07:52

Beste Alex,

De NLCS bibliotheek van InfraCAD is een verzameling van vier verschillende bibliotheken, zie 5.3.1 Structuur van de NLCS bibliotheek.

Eén daarvan is jouw lokale "Gebruiker" bibliotheek: daarin wordt als eerste gekeken wanneer je op zoek bent naar bijvoorbeeld een Symbool.

Daarna volgt de "Afdeling" bibliotheek: dit is een op de server (bij de "NLCS" en "Extra" bibliotheek) geplaatste bibliotheek waar je voor je hele afdeling of bedrijf/organisatie eigen NLCS objecten, Lijntypes, Arceringen en Symbolen kan onderbrengen.

Jij kan als beheerder van de "Afdeling" bibliotheek optreden: je kan een speciale "Gebruiker" bibliotheek bijhouden en deze periodiek omzetten in een "Afdeling" bibliotheek, zie 5.3.8.1 Afdeling bibliotheek maken.

Succes, Henk


Topic author
alex
Berichten: 7

Re: Centrale bibliotheek op de server

Berichtdoor alex » wo 24 jul 2013, 10:47

Beste Henk,

Bedankt voor de hulp. Het is nu wel gelukt.
Ik begreep alleen niet waarom ik een afdeling map diende aan te maken terwijl er al een map met deze naam aanwezig was. ;)

Groet
Alex


Topic author
alex
Berichten: 7

Re: Centrale bibliotheek op de server

Berichtdoor alex » ma 05 aug 2013, 13:34

Beste Henk,

Ik heb een nieuw block in mijn afdeling map gezet. Nu wil ik hem toevoegen vanuit InfraCAD. Dit lukt mij echter niet. Het block staat niet in de bibliotheek :?:
Welke stap heb ik gemist? Ik heb zelfs een nieuwe afdeling map aangemaakt, zoals eerder beschreven. Maar ook op deze manier staat het block er niet in.

Groet Alex


Henk
Berichten: 294

Re: Centrale bibliotheek op de server

Berichtdoor Henk » ma 05 aug 2013, 14:12

Beste alex,

Heb je misschien een vinkje geplaatst bij "Alleen NLCS bibliotheek actief" bij de Instellingen? zie paragraaf 3.3.3.2 van de handleiding.

Als dit niet zo is is er misschien een stap vergeten bij het toevoegen van het symbool in de "Gebruiker bibliotheek", het omzetten van deze "Gebruiker" bibliotheek naar een "Afdeling" bibliotheek of het plaatsen van deze "Afdeling" bibliotheek op de server.

Stuur dan een mail met je gegevens naar [email protected], dan kan ik of een collega contact met je opnemen en eventueel "inbellen" op je computer om de instellingen te controleren.


Frank
Berichten: 68

Re: Centrale bibliotheek op de server

Berichtdoor Frank » ma 05 aug 2013, 16:07

Hallo Alex,

Je hebt waarschijnlijk een klein onderdeel, het zoekfilter, niet ingesteld. Dit is een belangrijk onderdeel voor het terugvinden van de eigen symbolen uit de "Gebruiker" en "Afdeling" bibliotheek.

Door middel van een voorbeeld zal ik het hieronder proberen te verduidelijken.
In mijn geval wil ik een symbool voor een detectie lus tbv een VRI installatie toevoegen aan de bibliotheek;
  • Als eerste moet er een nieuw NLCS object worden toegevoegd aan de structuur
    Afbeelding
    voor meer info zie NLCS Objecten beheren
  • Belangrijkste hier is dat de symboolbibliotheek én het zoekfilter worden ingesteld.
    In dit geval betekend dat de symboolbibliotheek SKL wordt ingesteld en het zoekfilter het kenmerk “LUS” krijgt.
    Afbeelding
  • Wanneer het nieuwe NLCS object is aangemaakt kan er als het ware een groep symbolen aan gekoppeld worden via “Symbool beheren”
    Afbeelding
    voor meer info zie Symbolen beheren
  • Via de knop "Symbool Toevoegen" kan een dwg-bestand (hier met de naam detectie.dwg) worden gekozen. Standaard wordt er nu bij het onderdeel eigenschappen de naam van het block geplaatst (hier was dat DETECTIE).

    Voor het terug vinden van het symbool bij een specifiek NLCS object moet er nu een koppeling worden gelegd tussen het symbool en het NLCS object waarbij deze mag worden geplaatst.
  • In dit geval moet deze dus worden gekoppeld met het zoekfilter “LUS”. Wanneer deze wordt toegevoegd aan de naam in de eigenschappen (DETECTIE wordt dus aangepast naar "LUS_DETECTIE") dan wordt deze koppeling tussen NLCS object en Symbool bibliotheek tot stand gebracht en wordt het symbool zichtbaar binnen de interface van InfraCAD.
    Afbeelding
Ik hoop dat het zo duidelijk is geworden.
Succes!


Topic author
alex
Berichten: 7

Re: Centrale bibliotheek op de server

Berichtdoor alex » di 06 aug 2013, 13:06

Hoi Frank,

Het is mij nu duidelijk. De blocks zijn toegevoegd.
Bedankt voor je hulp. :P

gr. Alex


Topic author
alex
Berichten: 7

Re: Centrale bibliotheek op de server

Berichtdoor alex » di 09 sep 2014, 11:47

Hoi,

Ik heb nu al een x aantal keer een afdelingsbibliotheek aangemaakt.
Echter kreeg ik vandaag een melding waardoor dit niet meer lukt.
Ik heb de melding als bijlage bijgevoegd.

Kan iemand mij hierbij helpen?

gr
Alex.
Bijlagen
foutmelding infracad.PNG
foutmelding infracad.PNG (20.5 KiB) 165063 keer bekeken


Henk
Berichten: 294

Re: Centrale bibliotheek op de server

Berichtdoor Henk » di 09 sep 2014, 12:00

Hallo Alex,

De melding "bevat al a data" geeft aan dat je waarschijnlijk probeert om van een Afdeling bibliotheek opnieuw een Afdeling bibliotheek te maken.

Voor het maken van een Afdeling (of een Extra) bibliotheek kun je alleen een Gebruiker bibliotheek als basis gebruiken.

Tip: let er ook op dat je de oude Afdeling bibliotheek op de server volledig vervangt door de nieuw aangemaakte, door de oude eerst te verwijderen.

Succes, Henk


Topic author
alex
Berichten: 7

Re: Centrale bibliotheek op de server

Berichtdoor alex » di 09 sep 2014, 12:08

Hallo Henk,

Ik gebruik idd de Gebruiker bibliotheek als basis.
De oude Afdeling bibliotheek had ik verwijderd.

Vervolgens wil ik via het commando ICDCREATEAFDELINGBIBLIOTHEEK een nieuwe Afdeling bibliotheek aanmaken.
Maar dan krijg ik de foutmelding...


Henk
Berichten: 294

Re: Centrale bibliotheek op de server

Berichtdoor Henk » di 09 sep 2014, 12:42

Beste Alex,

Je Gebruiker bibliotheek heeft blijkbaar toch Afdeling data in zich.

Dit kan inderdaad bij normaal gebruik van de Gebruiker bibliotheek gebeuren, namelijk als er ook een Afdeling bibliotheek aanwezig is: wanneer je met "Objecten beheren" bijvoorbeeld de kleur van een NLCS object uit de aanwezige Afdeling bibliotheek aanpast, dan zal de "id" ervan worden opgenomen in de Gebruiker bibliotheek.

Deze Gebruiker bibliotheek kan daarom niet zomaar worden omgezet naar een Afdeling bibliotheek: deze bevat nu immers verwijzingen naar een Afdeling bibliotheek die er straks niet meer is.

De beste manier om de Afdeling bibliotheek te onderhouden is dus het volgende:
  • Gebruik altijd dezelfde Gebruiker bibliotheek als basis, en kies na het maken van de Afdeling bibliotheek direct weer een andere Gebruiker bibliotheek voor het dagelijkse werk.
  • Gebruik bij voorkeur een "server omgeving" waar geen Afdeling bibliotheek aanwezig is: dus alleen een NLCS (en eventueel de Extra) bibliotheek.
Wil je mij het genoemde bestand (zie de melding) mailen? Dan zal ik eens nakijken waar de verwijzing precies zit ([email protected]).

  

NLCS workshop - Landmeter